Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 266960
Hei! Mietin tässä että onko mahdollista että oon raskaana.. harrastin siis suojaamatonta seksiä mutta mulla alkoi kyllä 2pv sen jälkeen menkat jotka oli ihan normaalit ja näin mutta onko silti mahollisuutta että oisin, seuraavat menkat pitäis alkaa n. viikon päästä mutta pelottaa silti

Asiantuntija vastaa
13.12.2021 klo 15:33 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Pohdit raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa olet harrastanut suojaamatonta seksiä. Kerrot kuukautisesi alkaneen muutama päivä tapahtuneen jälkeen. Raskauden todennäköisyys on yleensä suurin suunnilleen kuukautiskierron puolivälissä, kun ovulaatio tapahtuu. Todennäköisyys raskaudelle on pienempi juuri ennen kuukautisia. Jos kuukautisesi ovat alkaneet muutama päivä yhdynnän jälkeen, on melko epätodennäköistä että olisit raskaana. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että siittiöt voivat elää hedelmöityskykyisinä elimistössä noin 3–4 vuorokautta eikä siksi raskauden mahdollisuutta voi sulkea pois täysin.
Raskaudesta saa lopullisen varmuuden tekemällä raskaustestin. Raskaustestejä voi ostaa ruokakaupoista ja apteekeista. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti, kun riskitilanteesta on kulunut kolme viikkoa tai kun kuukautiset ovat myöhässä. Voit lukea lisää raskaustestistä täältä.