Siirry sisältöön
Voinko luottaa kondomin ehkäisytehoon?
ID 240515
Heippa, näin kun seksuaalinen aktiivisuus on alkanut ensimmäistä kertaa tässä ihan vähän alle 18 vuotiaana tulee painamaan heti pieni aihe. Ehkäisyn pitävyys. Käytämme kumppanini kanssa nyt molempien ensimmäisellä kerralla kondoomia oikealla lailla ja testasimme seksin jälkeen vielä että reikiä ei tullut, eli itsekin tiedän että raskauden mahdollisuus on mitättömän pieni mutta silti se vähän huolettaa. Onko tämä huolenaihe semmonen että se ajanmyötä tulee varmemmaksi koska tämä oli vasta ensimmäinen kertani vai millä tavalla voin saada pientä stressiä pois asiasta.

Asiantuntija vastaa
11.01.2021 klo 12:11 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kondomin ehkäisytehoa raskaudelta, ja kerrot siihen liittyvästä huolestasi. Kerron ensin hieman tarkemmin siitä, mitä tulisi huomioida, jotta kondomin ehkäisyteho on paras mahdollinen. Sitten tarjoan pari ajatusta ehkäisyyn liittyvään huoleesi.
Viestissäsi kerrot, että olette käyttäneet kondomia oikein. Oikeinkäyttö tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kondomi on oikeankokoinen eli koko on valittu sen mukaan, mikä on peniksen ympärysmitta erektiossa. Kondomeja löytyy myös eripituisia, ja myös pituudella voi olla merkitystä koon valinnan kannalta. Oikean kondomikoon valintaan voit hakea apua esimerkiksi täältä. Kondomin tulee istua napakasti, mutta se ei saa puristaa ikävästi. Kondomin tulee pysyä tukevasti paikallaan läpi yhdynnän. Mikäli kumppanilta tulee siemensyöksy, penis tulisi ottaa pois emättimestä samantien kondomista kiinni pitäen. Näin tulee tehdä myös silloin, jos jostain muusta syystä erektio laskee, koska kondomi ei enää silloin suojaa. Lisäsuojaa kondomille saa vesipohjaisesta liukuvoiteesta. Liukuvoide lisää nautintoa sekä auttaa pitämään limakalvot ja kondomin ehjänä.
Kerrot myös huolestasi ehkäisytehon suhteen. On totta, että kondomi voi revetä tai luisua paikaltaan. Jos penistä ei ota pois emättimestä heti siemensyöksyn tultua, voi erektion laskiessa siemennestettä päästä läikkymään kondomista emättimeen. Lisäksi jos seksin aikana on esimerkiksi päihtynyt, niin tämä voi vaikuttaa siihen, ettei kondomin käytössä ole riittävän tarkka. Siinä mielessä täytyy todeta, että raskauden suhteen riskitön menetelmä kondomi ei ole. Samaan aikaan teho on hyvä, jos sitä käytetään oikein eli huomioidaan edellä mainitut asiat. Silloin kun seksiä on jonkun kanssa usein ja säännöllisesti, voi tuntua varteenotettavalta vaihtoehdolta pohtia muita raskaudenehkäisymenetelmiä kuin kondomi. Varmemman ehkäisytehon raskaudelta saa hormonaalisista menetelmistä sekä kuparikierukasta. Jos raskauden ehkäisy mietityttää, niin suosittelen sinua keskustelemaan erilaisista ehkäisyvaihtoehdoista kouluterveydenhoitajan kanssa. Voit myös asioida paikallisessa ehkäisyneuvolassa. Olet myös tervetullut seksuaalineuvontachattiimme pohtimaan tilannettasi. Ei kannata jäädä pohtimaan asiaa yksin, sillä vaihtoehtoja on monia.