Siirry sisältöön
Voiko vuoto jäädä taukoviikolla pois?
ID 260340
Heippa! Olisi kysyttävää e-pillereiden taukoviikosta. Mulla on nyt taukoviikko päivällä 5, eikä menkkoja näy. Pillereitä (Midiana) olen syönyt noin puoli vuotta. Voiko taukoviikko menkat jäädä pois ilman mitään syytä? Pillerit olen aina ottanut ajallaan ja unohduksia ei ole ollut. Maha tosin on nyt pari päivää ollut kipeä ja valkovuotoa ollut hiukan enemmän, voivatko olla merkki menkkojen alkamisesta? Voiko stressi vaikuttaa taukoviikko menkkojen pois jääntiin?

Asiantuntija vastaa
04.10.2021 klo 09:03 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi, miksi vuotoa ei ole tullut taukoviikolla. Kerrot, että käytössäsi on Midiana-yhdistelmäehkäisypilleri.
Yhdistelmäehkäisypillerit saattavat jättää vuodot pois kokonaan. Jos olet varma, että et ole unohtanut ottaa pillereitä jossain vaiheessa eikä sinulla ole ollut oksentelua tai ripulia, etkä ole käyttänyt jotakin muuta lääkitystä samanaikaisesti, on raskaus epätodennäköinen.
Monesti tämmöisissä tilanteissa on kuitenkin hyvä varmistaa ettei ole raskana tekemällä raskaustesti. Raskautta tulee epäillä ohjeiden noudattamisesta huolimatta viimeistään silloin, kun odotettu vuoto jää kaksi kertaa peräkkäin tulematta. Raskaustestin saa apteekista, ja joskus myös kouluterveydenhoitajalta. Raskauden voi käydä testaamassa myös terveysasemalla.
Kannattaa myös aina tutustua lääkkeen pakkausselosteeseen, jonka löydät klikkaamalla tästä.
Toivottavasti vastauksesta on apua tilanteeseen.