Siirry sisältöön
Voiko vanhemmat kieltää 17-vuotiasta seurustelemasta?
ID 292437
Olen 17-vuotias nuori. Olen seurustellut 17-vuotiaan tyttöystäväni kanssa 9 kuukautta. Nyt tuossa viime viikonloppuna vein tyttöystäväni meidän luokse viikonloppua viettämään. Vanhempani olivat pahasti suuttunut minulle ja tyttöystävälleni, koska olimme vahingossa rikkoneet perheen yhteisiä sääntöjä, joista ei ole tarkemmin ennen keskustelleet. Nyt vanhempani vaativat, että en tapaa tyttöä niin kauan kun asun äitini luona ja pakottaa lopettamaan seurustelun. Kysymykseni kuuluu näin: Voiko tässä tilanteessa vanhempani kieltää minua ja tyttöystävääni tapaamasta ja seurustelemasta. Jos vastaus on ei. Mitä voin laillisesti tehdä asialle estääkseni tätä tapahtumasta

Asiantuntija vastaa
28.03.2023 klo 16:34 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan! Pohdit viestissäsi voivatko vanhempasi kieltää seurustelun tyttöystäväsi kanssa ja olit kokenut, ettei perheen yhteisistä säännöistä oltu aikaisemmin juuri keskusteltu. Haluaisit myös pohtia kuinka voisit estää tämän vanhempiesi asettaman kiellon seurustellulle ja tapailulle.
Vanhempasi eivät voi vaatia sinua lopettamaan seurustelua tai kieltää tyttöystäväsi tapaamisia. Vastaukseni perustuu seksuaalioikeuksiin, jotka koskevat meitä kaikkia ja asumisesi äidin luona tai 17 vuoden ikä eivät muuta asiaa. Oikeuksiisi kuuluu oikeus omaan yksityisyyteesi ja omaan seksuaalisuuteen. Seksuaalioikeuksista voit lukea lisää täältä.
Olisiko sinun mahdollista keskustella vanhempiesi kanssa ja ottaa yhteiset säännöt esille keskustellen ja voisit kertoa heille seksuaalioikeuksista? Vanhempien tiukkojen rajanvetojen taustalla voi olla huoli hyvinvoinnistasi ja he eivät ole osanneet ottaa huoltaan kanssasi ehkä oikein puheeksi. Vanhemman on joskus vaikea hyväksyä nuoren itsenäistymistä ja tämä voi herkästi aiheuttaa konflikteja. Toivon, että löydätte yhdessä kaikille sopivan ratkaisun ja seurustelunne voi jatkua ilman ylimääräisiä hankaluuksia.
Toivottavasti sait apua pohdinnoissasi!
Tarvittaessa voit tulla juttelemaan lisää asiasta nuorten seksuaalineuvontachattiin .