Siirry sisältöön
Voiko toistuvan pahoinvoinnin syy olla raskaus?
ID 275476
Hei. Olen 18-vuotias ja olen käyttänyt Gestinyl merkkistä e-pilleriä jo noin 3 vuotta. Harrastan keskimäärin noin kerran viikossa seksiä ja minua on alkanut yhtäkkiä pelottamaan raskaus. Olen käyttänyt e-pillereitä todella tunnollisesti. Minulle tuli aamupalan jälkeen kerran huono olo ja aloin tärisemään. Sen jälkeen oksensin ja olo oli taas normaali. Seuraavana päivänä oli taas normaali olo. Sitten tuli taas aamupalan jälkeen huono oli ja tärinä mutta en oksentanut. Nyt on ollut todella usein syömisen jälkeen epämukava ja huono olo keskivatsassa. Mistä tämä johtuu, koska raskaus on mielestäni todella epätodennäköistä, mutta se pelottaa todella paljon?

Asiantuntija vastaa
21.04.2022 klo 11:09 , Väestöliitto
Hei.
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kerrot syöväsi säännöllisesti e-pillereitä, harrastavasi seksiä noin kerran viikossa ja olevasi huolissasi raskauden mahdollisuudesta. Kerrot kokeneesi pahoinvointia muutamia kertoja ja pohdit syytä sen taustalla. Ikävää kuulla, että sinulla on ollut hankala olla!
Raskauden mahdollisuus on epätodennäköinen, jos e-pillereitä syö säännöllisesti ja ohjeen mukaan. Pahoinvoinnille voi olla lukuisia eri syitä, jotka voivat olla kertaluonteisia tai joiden taustalla voi olla muita tekijöitä. Joskus erilaiset huolet ja jännitys voivat laukaista pahoinvoinnin, mutta myös ruokavalio tai sairaus voivat vaikuttaa asiaan. Jos kuvaamasi pahoinvointi jatkuu, on asiasta hyvä käydä juttelemassa lääkärin tai kouluterveydenhoitajan kanssa.
Jos todella epäilee raskautta, on mahdollista tehdä raskaustesti. Raskautta ei todeta oireiden perusteella. Raskaustesti tehdään tyypillisesti silloin, jos ehkäisyä on käytetty huolimattomasti tai kondomi repeää eikä hormonaalista ehkäisyä ole käytössä. Myös oksentaminen- tai ripulitaudit voivat heikentää ehkäisypillereiden ehkäisytehoa. Raskaustestistä saat lisää tietoa täältä.
Raskauden pelko on nuorilla tavallista eikä sen kanssa tarvitse jäädä yksin. Olet tervetullut juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiin. Chatin aukioloajat löydät täältä.