Siirry sisältöön
Voiko suuseksissä tulla tauti, vaikka kumpikaan osapuoli ei ole harrastanut ennen seksiä kenenkään kanssa?
ID 305391
Hei. Voiko suuseksissä tulla tauti vaikka kumpikaan osapuoli ei ole harrastanut ennen seksiä kenenkään kanssa eikä kummallakaan ole tautia? Eli onko tauti vaara tai muuta huomioon otettavaa jos tyttö ja poika aikoo ensimmäistä kertaa harrastaa suuseksiä?

Asiantuntija vastaa
06.03.2024 klo 14:22 , Väestöliitto
Hei,
Kiitos kysymyksestä.
Seksitauti ei voi tarttua suuseksissä, jos kummallakaan osapuolella ei ole ollut aiemmin seksiä, sillä silloin ei voi olla seksitautiakaan. Kuitenkin jokin muu tartunta on mahdollinen, sillä suussa ja peniksessä voi olla pöpöjä, jotka muualle joutuessaan aiheuttavat jonkin taudin. Esimerkiksi huuliherpes voi tarttua suuseksissä penikseen. Lue lisää suuseksistä artikkelistamme Mitä suuseksi on?
Tautien tarttumisen suuseksissä voi ehkäistä käyttämällä kondomia peniksen päällä, suuseksisuojaa emättimen tai peräaukon päällä. Kuitenkaan esimerkiksi herpeksen ja kondylooman tarttumista kondomi ja suuseksisuoja eivät estä täydellisesti, sillä molemmat taudit voivat myös limakalvoja ympäröivältä iho-alueelta.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Halutessasi voit tulla juttelemaan aiheesta tarkemmin Seksuaalineuvontachatiimme.