Siirry sisältöön
Voiko suojaikäraja estää seurustelun?
ID 300356
Hei! Olen yhdeksäsluokkalainen poika, ja “ihastukseni” on seitsemännellä luokalla. Hän on kohta 13 ja minä 16, ikäeroa meillä on siis melkein kolme vuotta. Olen tukioppilaana hänen luokalleen ja tämän takia minusta tuntuu että minulla on eräänlainen auktoriteettiasema. Hän tosin teki aloitteen ja halusi tutustua minuun, ja vaikuttaa ikäisekseen kypsältä. Tähän mennessä olemme vain puhuneet, eikä mitään romanttista/seksuaalista ole tapahtunut. Olisiko väärin seurustella kolme vuotta nuoremman kanssa? Tiedän että kun täytän 16 suojaikäraja täyttyy ja laki tulee vastaan, enkä siis tarkoita aloitteen tekemisellä vain seksiä, vaan ennemminkin vain seurustelua. Onko moraalisesti väärin jos 16-vuotias on romanttisessa ei-seksuaalisessa suhteessa 13-vuotiaaseen? Missä vaiheessa seksuaalisen suhteen aloittaminen olisi teoriassa moraalisesti ok?

Asiantuntija vastaa
06.11.2023 klo 13:16 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit kysymyksessäsi suojaikärajan merkitystä romanttisessa ei-seksuaalisessa suhteessa 13-vuotiaaseen ihastukseesi ja pohdit missä kohtaa seksuaalisen suhteen aloittaminen olisi teoriassa mahdollista. Mietit myös, että onko välillä auktoriteettiasema, koska toimit tukioppilaana hänelle.
On todella hienoa, että olet pohtinut asiaa näin etukäteen jo monelta kantilta. Lain näkökulmasta seurustelulle ei ole estettä, mutta pohdintasi on hienoa juuri siksi, että on tärkeää pohtia suhteen tasavertaisuutta laista huolimatta. Silloin, kun herää epäilys, on hyvä pysähtyä kuten olet tehnyt, ja miettiä tarkkaan, kannattaako tilanteessa edetä. Tämmöisessä tilanteessa on tärkeää huomioida, että oletteko kehityksellisesti samassa vaiheessa, ja onko vanhemmalla osapuolella käytännössä enemmän valtaa suhteessa, mikäli semmoinen muodostuu. On myös hyvä pohtia, että vaikka aluksi seksi ei olisi mielessä, kuinka tärkeä asia se sinulle itsellesi on pidemmässä juoksussa, ja liittyykö suhteeseen kuitenkin toiveita seksin suhteen. On myös hyvä pohtia, miten lähiympäristö suhtautuu ikäeroonne. Kun suhteen tasavertaisuus pohdituttaa, voi olla ihan hyväkin antaa omille pohdinnoille aikaa eikä edetä vauhdikkaasti romanttiseen suhteeseen. Tunteesi tässä tilanteessa ovat täysin ok eikä niissä ole mitään pahaa. On kuitenkin hyvä, että pohdit miten tunteidesi kanssa toimit, ja vietkö suhdetta toiseen suuntaan kuin mitä se nyt on. Tähän ei välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta.
Mitä tulee suojaikärajaan niin suojaikärajan tarkoituksena ei ole estää nuoria seurustelemasta, vaan suojaikälain tarkoitus on antaa rikosoikeudellinen suoja muun muassa seksuaaliväkivallalta kuten seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Lisäksi lain mukaan suojaikäraja rajaa 18-vuotiaita ja sitä vanhempia eli 18-vuotiaalla tai sitä vanhemmalla ei saisi olla seksuaalisia tekoja alle 16- tai alle 18-vuotiaan kanssa. Riippuu tilanteesta, kumpaa noudatetaan. Samaan aikaan on totta, että joitakin seksuaalisia tekoja voidaan pitää moraalisesti vääränä, vaikka lakia ei rikottaisi.
Suomen lain mukaan nuoret voivat myös harrastaa seksiä keskenään, jos he ovat tasavertaisessa suhteessa keskenään eli tarkoittaen, että nuoret ovat kehitykseltään ja iältään lähellä toisiaan. Seksi ja seksuaaliset teot voivat kuulua tasavertaiseen suhteeseen, jos molemmat ovat siihen valmiita ja halukkaita, eikä kumpikaan osapuoli koe painostusta. Ajattelisin, että koska olet mahdollisessa suhteessa vanhempi osapuoli, niin tietysti vastuu suhteessa on eniten sinulla. Mutta iästä huolimatta on aina tärkeää huolehtia toisen ja omien rajojen kunnioittamisesta. Meillä jokaisella on itsemääräämisoikeus omaan seksuaalisuuteen ja oikeus päättää omista rajoista.
Auktoriteettiasemaa en selkeästi ajattelisi sinulla olevan tukioppilas aseman vuoksi. Tosin on tavallista, että nuoremmat ihailevat hieman vanhempia eli tässä mielessä he voivat katsoa vanhempaa osapuolta ylöspäin. Näkisin tukioppilastoiminnan niin, että sinänsä olette vertaisia, eikä asemaa voi verrata esimerkiksi opettajan ja oppilaan väliseen auktoriteettisuhteeseen. Auktoriteettiasemassa olevana suojaikäraja olisi 18 vuotta.
Voit käydä lukemassa suojaikärajasta lisää artikkelistamme. Artikkelin aiheesta löydät täältä.
Toivottavasti sait vastauksesta apua pohdintoihisi. Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiimme. Chatin löydät täältä.