Siirry sisältöön
Voiko seksi viivästyttää kuukautisia?
ID 240806
Moi. Haluisin tietää kun olemme tyttöystävän kanssa mietimmässä että harrastettaisiin seksiä mutta kun ensimmäisellä kerralla hänen kuukautiset olivat 4 päivää myöhässä että onko ne myö sitten toisenkin kerran jälkeen myöhässä.

Asiantuntija vastaa
14.01.2021 klo 10:59 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Seksi itsessään ei myöhästytä kuukautisia ellei kyseessä ole raskaus, vaan kuukautisten viivästyminen voi selittyä monilla muilla syillä. On tavallista, että kuukautiset eivät aina tule päivän tarkkuudella. Esimerkiksi stressi tai runsas liikunta voivat vaikuttaa kuukautiskiertoon. Jos jännitätte, että seksi itsessään vaikuttaa kuukautisiin, niin tästä ei siis ole kyse. Ainostaan silloin, jos raskaudenehkäisy on pettänyt ja tyttöystäväsi on raskaana, voi itse seksi olla syynä siihen, että kuukautisia ei tule tai ne ovat myöhässä. Jos kierto on yleensä hyvin säännöllinen niin raskaustesti kannattaa jatkossa tehdä, jos kuukautiset ovat pari päivää myöhässä.
Oletan vastauksessani, että teidän seksissänne oli kyse myös emätinyhdynnästä, minkä takia nostan esille raskaudenehkäisyn. Onko teillä käytössä jokin raskaudenehkäisy? Raskautta on syytä ehkäistä, mikäli se ei ole toivottu. Jos seksiin liittyy raskaudenpelko niin raskaudenehkäisystä kannattaa käydä juttelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa. Hormonaalisesta ehkäisystä voi saada varmemman avun, kun on raskaudenehkäisystä kyse. Kondomi on hyvä ehkäisyväline niin raskaudelta kuin seksitaudeilta, kun sitä käytetään oikein, mutta varmempiakin ehkäisyvälineitä löytyy. Kondomin oikeinkäyttö tarkoittaa sitä, että sitä käytetään emätinyhdynnässä alusta loppuun, kondomi on oikeankokoinen eli pysyy napakasti päällä, ja se asetetaan oikein. Vesipohjainen liukuvoide suojaa kondomia rikkoutumiselta eli liukuvoidetta on hyvä käyttää kondomin kanssa. Penis tulee poistaa emättimestä heti kondomista kiinni pitäen mikäli siemensyöksy tulee. Jos erektio laskee muusta syystä, niin silloinkin penis tulisi ottaa pois emättimestä, koska suoja ei enää toimi toivotulla tavalla.
Lopuksi vielä kysyn, että voisiko tilanteeseen liittyä muita syitä, miksi seksiä ei juuri nyt haluta tehdä? Mikäli jompikumpi ei halua seksiä, niin tätä tulee aina kunnioittaa. Seksitapoja on monenlaisia, mikäli emätinyhdyntä ei tällä hetkellä tunnu hyvältä ajatukselta. Olette lämpimästi tervetulleita seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan asiasta lisää.