Siirry sisältöön
Voiko raskaus olla mahdollinen kuparikierukasta huolimatta?
ID 255674
Moi, pelkään tosi paljon raskautumista Mulle laitettiin kuparikierukka noin kuukausi sitten, koska hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Minulla on pitkäaikainen suhde poikaystäväni kanssa ja olemme käyttäneet viime viikkoon asti kondomia lisäsuojana. Viime viikolla kuitenkin annoin poikaystäväni laueta sisälle, mutta se tapahtui niin että hän ei ollut kokonaan sisällä. Nyt olen alkanut pelkäämään raskautta… vaikka minulla on kierukka olen lukenut kierukkalapsista ja nyt pelkään että se olisi pettänyt. Voiko raskaus olla mahdollinen?Voinko luottaa kierukkaan hyvällä mielellä? mitään oireita ei ole, mutta ahdistus valtaa pään… noin kuukauden sisällä minulla on lääkärissä tarkastus että kierukka on paikoillaan koska aikaisempi tuli itsestään ulos. Kuukautisetkin alkavat vasta noin kolmen viikon päästä enkä usko että testistä olisi hyötyä. Miten saan tämän pelon pois, koska muuten kierukka olisi ihanan huoleton.

Asiantuntija vastaa
30.07.2021 klo 15:48 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi. Tosi hyvä, että selvität ja pyydät apua asiaan, joka saa sinut pelkämään. Sillä tavalla toimimalla, omaa mieltä saa usein rauhoitettua.
On totta, että joissain harvoissa tilanteissa ehkäisymenetelmästä huolimatta raskaus voi alkaa.  Se on kuitenkin kuparikierukan kohdalla varsin epätodennäköistä, sillä kuparikierukan ehkäisyteho on varsin hyvä ja alkaa heti sen asettamisen jälkeen. Kuitenkin selkeästi suurin osa ehkäisymenetelmän käyttäjistä on suojassa raskaudelta.
Jos raskauden mahdollisuus huolestuttaa, niin asian laita kannattaa varmistaa raskaustestillä. Se on paras keino selvittää tilanne raskauden suhteen. Raskaustestin tekeminen täytyy ajoittaa oikein luotettavan vastauksen saamiseksi. Jos siis raskaudenpelkosi liittyy erityisesti viime viikkoiseen yhdyntäänne, niin kannattaa odottaa kolme viikkoa kuluneeksi yhdynnästä ennen raskaustestin tekemistä, luotettavan tuloksen saamiseksi. Jos kontrollikäyntisi lääkärissä on jo ennen sitä, niin suosittelen sinua lämpimästi ottamaan raskaudenpelkosi puheeksi lääkärin kanssa, jotta saat riittävästi apua ja tukea itsellesi. Voit lukea lisää raskaustestin tekemisestä tämän linkin kautta.
Kerrot, että aiempi kierukka tuli ulos itsestään, joten ei ihme, että olet epävarma kierukasta. Hyvä kuitenkin on, että sinulle on sovittu kontrolliaika ja asia on seurannassa. Jos sinua ahdistaa jatkossakin huoli raskaudesta tai jotkin  muut asiat elämässäsi, niin voimakkaasta ahdistuksesta ja pelosta on tärkeää keskustella ammattilaisen, kuten lääkärin tai psykologin kanssa, jotta löydät työkaluja käsitellä hankalia tunteita.
Olet tervetullut keskustelemaan tästä tai muista aiheista seksuaalineuvontachatiimme, joka aukeaa jälleen kesätauon jälkeen 9.8.2021. Hyvää kesän jatkoa sinulle!