Siirry sisältöön
Voiko poikkeava vuoto liittyä raskauteen?
ID 262009
Hei, olen 18-vuotias ja yritämme lasta poikaystäväni kanssa. Menkat pitäisi alkaa n. 4 päivän päästä, yleensä ne alkavat silloin kun pitää ja jopa myöhemmin. Nyt on kp 28 ja minulla tuli hieman punaista limaa, verta tulee vain pyyhittäessä sekä housuun, ei virtsan mukana niinkuin menkkojen aikana. Yleensä minulla on myös kauheat menkkakivut jo useita päiviä ennen mutta nyt ei. Onko tämä vain menkkojen alkamista vai jokin välivuoto tms. Olen n. 6kk sitten saanut keskenmenon.

Asiantuntija vastaa
18.10.2021 klo 15:54 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että toivotte poikaystäväsi kanssa lasta. Kerrot erilaisesta vuodosta, ja pohdit mahdollisia kuukautisia.
Joskus muutokset vuodossa voivat liittyä alkaneeseen raskauteen. Suosittelen siis tekemään raskaustestin. Mikäli raskaustestin tulos on negatiivinen, voit tehdä toisen testin muutamien päivien tai viikon kuluttua. Raskaustesti tehdään yleensä silloin, kun kuukautiset jäävät pois tai vaihtoehtoisesti kolme viikkoa suojaamattomasta emätinyhdynnästä. Jos testi tehdään liian varhain, ei raskaus välttämättä näy testissä. Tästä syystä kannattaa pohtia testin tekemisen ajoitus tarkkaan. Täältä löydät lisää tietoa raskaustestistä.
Myös itse kuukautiset voivat heittää päivillä molempiin suuntiin. Mikäli sinulle ilmenee tavallisesta poikkeavaa kipuilua yms., kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Lisään tähän vielä varmuuden vuoksi, että kuukautisvuoto tulee emättimestä eli se ei varsinaisesti tule virtsan mukana. On toki totta, että vuoto on usein sen verran runsasta, että  se valuu samaan aikaan emättimestä, kun käy pissalla.
Voit myös halutessasi tulla juttelemaan seksuaalineuvontachattiimme!