Siirry sisältöön
Voiko minulla olla kohdunkaulan syöpä?
ID 286953
Hei, minua mietityttää kohdunkaulan syöpä. Minulla esiintyy aina yhdyntöjen jälkeen veristä vuotoa emmättimestä. Googlasin oireet ja netin mukaan se on syövän ensi oire. Olen syönyt e-pillereitä putkeen noin puoli vuotta ilman taukoja eli ilman kuukautisia. Voisiko vuoto liittyä siihen, että kuukautisveri tulee silloin ulos? Muutenkin minulla on erittäin kipeät kuukautiset, joiden takia en pysty niitä pitämään. Eli hyvin todennäköinen endometrioosi, ei kuitenkaan todettu mutta esiintyy suvussa. Alavatsa minulla sattuu vaikka kuukautisia ei olisi. Onko kohdunkaulan syöpää mahdollista todeta ilman, että käy gynekologilla, koska se ällöttää ja ahdistaa minua kamalasti, enkä pysty sinne menemään.

Asiantuntija vastaa
16.11.2022 klo 15:59 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kohdunkaulansyöpää. Heti alkuun uskallan todeta, että vuoto emättimestä monesti liittyy muihin asioihin kuin syöpään eikä syöpä ole nuorilla todennäköisin vaihtoehto. Syöpää ei myöskään todeta oireiden perusteella vaan sukuelimet tutkitaan ja otetaan näytteitä sen toteamiseksi.  Täysin mahdotonta syöpä ei ole, mutta ensin katse kannattaa kääntää muihin selittäviin tekijöihin. Monesti google tarjoaa pelottavimmat vaihtoehdot oireiden suhteen, ja tavallisimmat selittävät syyt voivat jäädä netin keskusteluissa piiloon. Tästä syystä lääkäri on paras asiantuntija näiden asioiden pohtimiseen.
Kerrot viestissäsi, että olet syönyt e-pillereitä putkeen puolen vuoden ajan. Oletko neuvotellut tästä käytännöstä lääkärin kanssa? Kannattaa ottaa yhteyttä esimerkiksi lähimpään ehkäisyneuvolaan, terveysasemaan tai kouluterveydenhoitajaan mikäli et ole neuvotellut tästä asiasta lääkärin kanssa. Käsitykseni mukaan tämä voi olla hyvä hoitomuoto endometrioosin kohdalla, mutta endometrioosistakin on hyvä keskustella lääkärin kanssa, jotta saat kaiken mahdollisen avun kuukautiskipujen ja endometrioosin hallinnan hoitoon (mikäli sinulla epäillään endometrioosia terveydenhuollossa). Valitettavasti diagnosointi ei ole aina yksinkertaista, mutta endometrioosi vaivana ei ole harvinainen.
Myös vuodosta yhdynnän jälkeen kannattaisi keskustella lääkärin kanssa. E-pillerit voivat vaikuttaa limakalvoihin, ja on mahdollista, että yhdynnässä syntyvä kitka hankaa limakalvoja rikki. Viestissäsi ei käy ilmi, kuinka runsasta vuoto on tai minkälaista se on laadultaan. Mikäli vuotoa on hieman, ja se menee ohi, voi liukuvoiteen käytöstä olla apua kitkan vähentämiseksi. Myös endometrioosi voi aiheuttaa veristä vuotoa yhdynnän jälkeen. Poikkeavaan vuotoon liittyvissä asioissa sinua osaa kuitenkin parhaiten auttaa lääkäri. Joskus vuoto voi liittyä seksitautiin, mikäli on ollut seksiä ilman kondomia eikä seksitautitilanteesta ole varmuutta. Seksitaudeista ja niiden testaamisesta löydät lisää tietoa täältä.
Kerrot viestissäsi, että sinua ahdistaa mennä gynekologille. On tavallista, että lääkärillä kuten gynekologilla käynti ahdistaa ja pelottaa. Onko sinulla ollut jokin ikävä käynti gynekologilla menneisyydessäsi? Gynekologit yleisesti ottaen ymmärtävät sen, että tutkimus on epämiellyttävä suurimmalle osalle ellei jopa lähes kaikille. Voisiko sinua auttaa se, jos kertoisit gynekologille tunteistasi ääneen heti vastaanotolle saapuessasi? Gynekologille kannattaa sanoa rehellisesti, miltä käynti tuntuu, ja jos tutkimus esimerkiksi pelottaa. Mitään ei ole välttämätöntä tehdä, mikäli tutkimus tuntuu erityisen ikävältä ja epämiellyttävältä. Tutkimuksen aikana on lupa sanoa, mikäli ei halua, että tutkimusta jatketaan. Gynekologi voi tällöin myös perustella sinulle, miksi jonkin tutkimuksen tekeminen on tärkeää, jolloin voit itse valita, haluatko, että asia tutkitaan vai ei.
Voit tulla juttelemaan näistä fiiliksistä seksuaalineuvontachattiimme, jotta voimme yhdessä pohtia, mikä auttaisi sinua hakeutumaan asiassasi terveydenhuollon piiriin. Chatin löydät täältä. Peloista ja ahdistuksesta lääkärissä käynnin suhteen on lupa puhua. Valitettavasti emme voi tämän palstan kautta oikein tehdä muuta kuin arvailla syytä vuodolle, ja lääkäri on ainoa, joka voi tehdä diagnoosin asiassa.