Siirry sisältöön
Voiko minulla olla herpestartunta?
ID 268330
Moi. Mun kaveri (poika) sai herpeksen yheltä tytöltä suuseksissä about 2 viikkoa sitten (tytön suusta sen pojan alapäähän). Join sen pojan tölkistä n. 4 päivää heidän seksin jälkeen niin mietin, että olisinko voinut myös saada herpeksen sen tölkin kautta, koska he olivat kai suudelleet myös? Tai kuinka todennäköistä se on? Mun kaverilla ei siis ollut mitään oireita vielä siinä kohtaa, eli sen herpes “puhkes” sen kyrpään vasta sen jälkeen ku olin juonu siitä tölkistä ja mullakaan ei ole mitään oireita ja siitä on 11 päivää jo kun join siitä tölkistä. Sille pojalle tuli ehkä huuliin herpes vasta 10 päivää sen jälkeen kun olin juonut tölkistä. Niin kuinka isolla todennäköisyydellä herpes on voinut tarttua sen tölkin kautta?

Asiantuntija vastaa
03.01.2022 klo 13:39 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi mahdollista herpestartuntaa. Kerrot juoneesi samasta tölkistä ihmisen kanssa, jolla todettiin tämän jälkeen genitaaliherpes.
Herpes tarttuu herkimmin oireisessa vaiheessa ja paikallisesti eli tässä tapauksessa sukuelimistä. On toki mahdollista, että ihminen on saanut tartunnan myös suuhun, mutta herpestartunnan todennäköisyydestä sinulle on vaikea sanoa todennäköisyyttä. Jos hänellä ei kuitenkaan ole oireita suussa, sinun ei kannata olla asiasta huolissasi.
Herpeksestä on hyvä tietää se, että se on erittäin yleinen varsinkin aikuisilla, ja usein herpes on oireeton. Monilla on tartunta tietämättään. Oireettomuus ei periaatteessa sulje pois tarttumisen vaihtoehtoa. Herpestä ei yleisesti ottaen pidetä vakavana eikä siitä tästä syystä kannata liikaa huolestua. Toki on järkevää suojautua kaikenlaisissa seksitavoissa ja muussa elämässä niin, ettei esimerkiksi juo toisen ihmisen kanssa samasta tölkistä, mikäli hänellä on oireita. Oireisessa vaiheessa herpes on erittäin tarttuva. Herpestä ei voi testata etukäteen, vaan vasta rakkuloiden ilmaannuttua. Rakkulavaiheessa tartunta voidaan todeta myös oireiden perusteella.
Mikäli kaverilla ei ole herpeksen oireita tai hän ei tiedä tartunnastaan, voi esimerkiksi koronan tai influnssan ehkäisy olla keskeisempi syy jättää juomatta toisen kanssa samasta tölkistä kuin mahdollinen herpestartunta. Monesti kuitenkin on järkevää juoda omasta mukista ja pullosta, sillä se on yksinkertainen keino suojata itseä erilaisilta tartunnoilta, mukaan lukien herpekseltä. Täältä löydät lisää tietoa huuliherpeksestä.
Mikäli aihe vielä pohdituttaa, olet tervetullut juttelemaan siitä seksuaalineuvontachattiimme, joka palvelee 10.1.2022 alkaen. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.
Alkuun voidaan todeta, että herpes todetaan yleensä oireiden perusteella, mutta se on mahdollista varmistaa viljelynäytteellä epäillyistä herpesrakkuloista tai -haavaumista.