Siirry sisältöön
Voiko klamydia tarttua antibioottikuurin jälkeen?
ID 251248
Hei, minulla on todettu positiivinen klamydia ja antibiootin olen ottanut 4 ja puoli viikkoa sitten. Jälkitarkastus viikon päästä. Nyt olin kuitenkin yhdynnässä jossa kondomi petti ja mietin minkälainen mahdollisuus sukupuolitaudin tarttumisella on toiselle osapuolelle tämän yhden kerran jälkeen?

Asiantuntija vastaa
21.05.2021 klo 11:15 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi klamydiatartunnasta, johon olet ottanut antibioottikuurin. Kerrot, että sinulla on jälkitarkastus viikon päästä. Viestin mukaan sinulla on ollut yhdyntää, jossa kondomi petti, ja pohdit tartunnan mahdollisuutta.
Yleisesti ottaen, jos kondomi pettää seksissä, on hyvä käydä seksitautitesteissä 1-2 viikkoa seksikerrasta mikäli seksikumppanin seksitautitilanteesta ei voi olla varma. On hyvin mahdollista, että sinulla klamydiatartunta on antibioottikuurin myötä parantunut, mutta täyttä varmuutta tästä ei ole ennen jälkitarkastusta. Mikäli seksikumppani on sinulle uusi, niin suosittelen seksitautitestejä molemmille kondomin pettäessä tai jos on ollut seksiä ilman kondomia. Rohkaisen sinua kertomaan seksikumppanille siitä, että sinulla on todettu tartunta, jota olet hoitanut antibioottikuurilla, mutta et vielä ehtinyt käydä jälkitarkastuksessa. Tällöin huolehdit vastuullisesti myös seksikumppanisi terveydestä. Klamydia voi olla tartuntana oireeton, mutta silti sillä voi olla ikävät seuraukset tartunnan saaneelle. Klamydia on kuitenkin hoidettavissa eli testeihin vaan ja sillä se selviää!
Mikäli jokin vastauksessa mietityttää, olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme.