Siirry sisältöön
Voiko jatkuva pissahädän tunne kertoa raskaudesta?
ID 244851
Moido kysyisin et miten iso mahdollisuus mulla on raskauteen. Oon 17v ja mulle on asennettu hormonikierukka 4 kk sitten. Mulla loppui menkat sillon kokonaan. Nyt kuitenkin on viikon sisällä silloin tällöin tullut jatkuvaa pissahätää, siis kokoajan on hätä vaikka käy usein. En oo mielestäni liikkunu tai juonut enempää kun normaalisti. Mulla on vakituinen poikaystävä eli mistään seksitaudista tai virtsatulehduksesta ei oo nyt kyse. HELP🥲

Asiantuntija vastaa
02.03.2021 klo 15:53 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi jatkuvasta pissahädän tunteesta, ja pohdit voisiko se viitata raskauteen. Kerrot, että sinulla on ollut käytössäsi hormonikierukka viimeiset neljä kuukautta. Kerrot myös, että sinulla on vakituinen seksikumppani.
Mainitset viestissäsi virtsatientulehdukset. Virtsatietulehdus voi tulla vaikka sinulla olisi sama seksikumppani. Seksi voi altistaa virtsatieinfektiolle, jos esimerkiksi peräaukolta pääsee kulkeutumaan bakteereita virtsaputkensuulle ja tästä eteenpäin. Virtsatietulehduksen mahdollisuutta ei kannata poissulkea. Voit kysyä terveyskeskuksen neuvonnasta mahdollisuutta laboratoriokokeisiin, joissa annat virtsanäytteen. Kannattaa myös tehdä kysely liittyen virtsatieinfektioihin täällä.
Kerrot myös viestissäsi, etteivät seksitaudit ole mahdollisia tässä tilanteessa, kun olette toistenne vakituiset seksikumppanit. Joskus on syytä ottaa seksitautitestit varmuuden vuoksi, mikäli teillä on joskus ollut seksiä jonkun muun kanssa eikä seksitauteja ole testattu. Kondomi suojaa hyvin seksitaudeilta, mutta 100% suoja se ei valitettavasti ole.
Vielä lopuksi raskauden mahdollisuudesta. Raskautta ei todeta oireiden perusteella, vaan sen voi todeta raskaustestillä. Hormonikierukka on kuitenkin tehokas ehkäisyväline raskaudelta, ja sen myötä vuodot voivat jäädä kokonaan pois, joten raskautta ei kohdallasi kannata ensimmäisenä epäillä. Toki hormonikierukkakaan ei ole 100% varma ehkäisymenetelmä, mutta jos se esimerkiksi irtoaisi, sen todennäköisesti huomaisi. Jos raskaus kuitenkin kovasti mietityttää, niin raskaustestillä voit selvittää asian.
Ensisijaisesti ohjaisin sinua ottamaan yhteyttä terveyskeskuksen neuvontaan, ja kertomaan tilanteestasi siellä. He ohjaavat sinua eteenpäin virtsatestien suhteen. Ei kannata jäädä itsekseen oireiden kanssa, sillä mahdollista tulehdusta voidaan tarvittaessa hoitaa.