Siirry sisältöön
Voiko heteronainen kiinnostua lesbopornosta?
ID 251158
Onko normaalia, että olen heteronainen ja minua kiinnostaa lesboporno??? Tai saatan joskus fantasioida naisesta… Minulla on poikaystävä ja ollaan seurusteltu 2,5 vuotta ja rakastan häntä todella, ja nautin seksistä hänen kanssaan suunnattomasti. Eikai minussa ole mitään vikaa/eikai tämä tarkoita että oisin jotenkin sisimmässäni lesbo????? Minua pelottaa ja ahdistaa, koska en tiedä onko tuommoiser ajatukset silloin tällöin normaalia heterolta…

Asiantuntija vastaa
19.05.2021 klo 12:42 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi seksuaalista suuntautumistasi. Kerrot olevasi heteronainen, mutta nautit kuitenkin lesbopornon katsomisesta ja fantasioit joskus naisesta.
Seksuaalinen suuntautuminen on jokaisen henkilökohtainen kokemus. Sitä ei voida määritellä sen perusteella, minkälaisesta pornosta pitää tai kenestä fantasioi. Hetero voi olla kiinnostunut kokeilemaan seksiä saman sukupuolen kanssa ja kokea tämän kiihottavaksi, eikä tämä välttämättä vaikuta seksuaalisen suuntautumisen kokemukseen millään tavalla. Ihminen voi  fantasioida henkilöistä, joiden kanssa ei oikeasti halua seksiä tai asioista, joita ei halua tehdä.
Samaan aikaan seksuaalinen suuntautuminen voi olla elämässä muuntuvainen ja joustava asia. Itselle kannattaa antaa lupa pohtia näitä asioita samalla, kun havainnoi sitä, mitä nykyistä kumppaniaan kohtaan kokee. Seksuaalisesta suuntautumisesta ei tarvitse olla varma eikä tämä ole nykyiseltä suhteelta pois. Epävarmuudelle kannattaa uskaltaa antaa tilaa olla. Mikäli asian pohtiminen tuntuu vievän sinua yhä enemmän solmuun, kannattaa harjoitella epävarmuuden sietämistä asian suhteen. Tällä tarkoitan myös epävarmuuden hyväksymistä: ehkä koet kiinnostusta naisia kohtaan, ehkä et. Tässä hetkessä rakastat kuitenkin kumppaniasi ja nautit elämästä ja seksistä hänen kanssaan.
Lopuksi vielä on tärkeää pohtia, että liittyvätkö pelot ja ahdistukset ainoastaan tähän aiheeseen vai koetko merkittävää ahdistusta ja pelkoa myös muista asioista? Haittaako ahdistus tästä aiheesta parisuhdettasi tai hyvinvointiasi muuten? Voimakas ahdistus kannattaa ottaa puheeksi esimerkiksi lääkärin tai psykologin kanssa. Olet myös lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme pohtimaan aihetta lisää.