Siirry sisältöön
Voiko alaikäinen tehdä abortin ilman, että vanhemmat saavat tietää?
ID 258275
Voiko 14 vuotias tehdä aborttia ilman että vanhemmat saavat tietää? Ilmoitetaanko siitä sossuille? En ole varma olenko raskaana, mutta jos olen en halua että vanhempani saavat tietää, koska tiedän etteivät he sitä hyväksyisi ja siitä voi tulla mulle todella isoja ongelmia kotona.

Asiantuntija vastaa
31.08.2021 klo 15:22 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Ihan aluksi sinun tulisi tehdä raskaustesti. Erilaisten raskausoireiden perusteella tai niiden puuttuessa johtopäätöstä raskaudesta ei tule tehdä. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti kun kuukautiset ovat myöhässä tai yhdynnästä on kulunut 3 viikkoa. Raskaustestin voi ostaa päivittäistavarakaupasta tai apteekista. Raskaustestin voi tehdä myös terveysasemalla tai siihen voi pyytää apua kouluterveydenhuollosta. Täältä voit lukea lisää raskaustestin tekemisestä.
Alaikäinen voi tehdä abortin ilman, että vanhemmille ilmoitetaan asiasta. Alaikäisen vanhempiin ei siis oteta sairaalasta yhteyttä abortin yhteydessä, jos alaikäinen itse ei sitä pyydä. Lastensuojeluilmoitus voidaan kuitenkin tehdä, jos terveydenhuollon ammattilaisilla herää huoli nuoresta. Alle 16 -vuotiaat aborttia hakevat tapaavat myös sosiaaliviranomaisen. Täältä voit lukea tarkemmin alaikäisen raskaudenkeskeytyksestä.  Täältä löydät lisätietoja siitä, miten raskaudenkeskeytys tehdään.
Mikäli sinulla on huoli vanhempien suhtautumisesta, voi terveydenhuollon henkilökunta tulla halutessasi tueksesi juttelemaan vanhemmille asiasta. Kerroit kysymyksessäsi, että epäilet mahdollisen raskauden aiheuttavan sinulle isoja ongelmia kotona, jos vanhempasi saavat tietää. Voit kertoa myös tästä huolesta terveydenhuollon henkilökunnalle, jotta he osaavat auttaa sinua tarpeen mukaan.
Jos raskaustesti näyttää positiivista, kannattaa olla viipymättä yhteydessä kouluterveydenhuoltoon tai oman kuntasi terveyskeskukseen ja kertoa tilanteestasi. Voit pyytää jo aikaa varatessasi, että käynnistä ei kerrota vanhemmillesi.  Kouluterveydenhoitaja tai oman terveyskeskuksesi työntekijä ajanvarauksessa osaa ohjata sinua eteenpäin. Toivottavasti sait tästä vastauksesta hieman apua. Voit tulla juttelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachattiimme.