Siirry sisältöön
Vaikuttaako menkat ruokahaluun mitenkään?
ID 292975
Vaikuttaako menkat ruokahaluun mitenkään? Kun mulla tuntuu usein menkkojen aikana, että on koko ajan hirvee nälkä, vaikka olis just syöny. Voiko se vaikuttaa siihen, vai onko kysy vain jostakin muusta?

Asiantuntija vastaa
14.04.2023 klo 15:03 , Väestöliitto
Hei! Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kysymyksessäsi pohdit kuukautisten vaikutusta ruokahaluun.
Ruokahalun kasvuun kuukautisten aikaa ei ole yksiselitteistä vastausta. Osalla kuukautiskiertoon voi liittyä mielialan muutoksia ja syömisellä voi helpottaa ainakin hetkellisesti tuota pahanolon tuntoa. Ennen kuukautisia lisääntyvä ruokahalu voi liittyä PMS-oireisiin, joita osa kokee ennen kuukautisvuodon alkua. PMS-oireilla tarkoitetaan oireita, jotka alkavat tavallisesti noin 1-2 viikkoa ennen kuukautisvuotoa ja päättyvät vuodon alkaessa. Tavallisia PMS-oireita ovat mielialan muutokset ja osalla nämä muutokset voivat olla voimakkaita.
Ruokahaluasiaan kannattaa kiinnittää huomiota, kun huomaa sen tulevan kuukautiskierron tiettynä aikana. Joskus ruokahalu voi liittyä siihen, että se on tapa hakea hyvää oloa hankalien tunteiden sietämiseksi. Tämä on tärkeää tunnistaa, jotta esimerkiksi tunteisiin liittyvää syömistä voi oppia säätelemään. Kaikki kuitenkin syövät joskus herkkuja, kun on ikävä olo eikä siitä tarvitse välttämättä huolestua. Herkuttelu silloin tällöin on sallittua. Ruokahalu ei siis välttämättä liity tällöin ravinnontarpeeseen, ja voikin olla tärkeää erotella ruokahalu ja mieliteot ruuan suhteen varsinaisesta näläntunteesta.
Samaan aikaan on hyvä tietää, että murrosiässä aineenvaihdunta on vilkkaampi kuin aikuisella ja riittävä monipuolinen ruokavalio on tosi tärkeä kasvun ja kehityksen kannalta. Joskus ruokailun jälkeen voi olla nälkä, mikäli ei ole syönyt riittävästi tai ravitsevasti. Ravinnosta saatavan energian tarve voi myös kasvaa esimerkiksi, jos liikkuu todella paljon. Energian tarve on jossain määrin yksilöllinen. Ruokavaliossa kannattaa suosia mahdollisuuksien mukaan riittävästi hyviä kasvipohjaisia rasvoja, proteiineja, täysjyvätuotteita tai muita hyviä hiilihydraatteja, hedelmiä ja kasviksia, joilla vatsa pysyy pidempään kylläisenä. On myös sallittua herkutella silloin tällöin. Myös liikunnalla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kuukautisten aiheuttamiin tuntemuksiin.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdinnoissasi. Kannattaa myös käydä juttelemasta asiasta lisää kouluterveydenhoitajan kanssa, jos asia jäi mietityttämään.