Siirry sisältöön
Vaikuttaako ikäero suhteen tasa-arvoisuuteen?
ID 303386
Olen 18 -vuotias ja tutustuin deitti sovelluksessa 21v. mieheen. Olemme tapailleet jonkin aikaa. Voisiko suhde olla tasa-arvoinen ikä-erosta huolimatta? Pitääkö ottaa jotain huomioon ikä-eron takia?

Asiantuntija vastaa
04.01.2024 klo 08:36 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Kysymyksessäsi pohdit uuden tuttavuuden ja itsesi ikäeroa. Kerroit olevasi 18-vuotias ja tutustumasi mies on 21-vuotias, joten tämän mukaan teillä on kolmen vuoden ikäero. Mietit kysymyksessäsi, että voiko välillänne oleva suhde olla tasa-arvoinen ja täytyisikö ikäeron vuoksi ottaa jotain erityisesti huomioon.
Kertomasi perusteella on mahdotonta etukäteen sanoa, että tuleeko suhteestanne tasa-arvoinen.  Tasa-arvoon vaikuttaa iän lisäksi moni muu asia, kuten millainen oma tai toisen elämänkokemus on tuohon saakka ja millainen ajatus itsestä on toimijana parisuhteessa. Esimerkiksi varsinkin nuoruudessa omaan tapaan toimia parisuhteessa voi vaikuttaa herkästi omasta lapsuuden kodista saatu malli.
Jos pohdit, että kannattaako lähteä tutustumaan itseä kolme vuotta vanhempaan tuttavuuteen, niin en pelkästään iän vuoksi sulkisi sitä mahdollisuutta pois. Apua esimerkiksi suhteen jatkamiseen liittyviin pohdintoihin voit löytää tästä artikkelista, johon on listattu päätöksenteon kannalta merkittäviä kysymyksiä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Halutessasi voit tulla juttelemaan nuorten aikuisten chattiin, jossa voit saada tukea asiantuntijalta suhteiden pyörteisiin. Chatin löydät täältä.