Siirry sisältöön
Toinen lapsi tönäisee 2-vuotiastani
ID 145699
Miten pitäisi toimia tilanteessa, jossa toinen lapsi esimerkiksi tönäisee 2-vuotiasta lastani? Lapsi ei ala itkeä, mutta selvästi näyttää loukkaantuneelta tapahtuneesta. Pitäisikö tilanne hoitaa perus “ei haittaa, jatka leikkejä” asenteella, vai jotenkin toisin?

Asiantuntija vastaa
05.03.2020 klo 09:31 , Väestöliitto
Hei,
Kun lapsilla on riitaa tai joku tekee jotain ikävää, voi lapsille sanoa yleisesti, ettei noin ole tapana toimia. Kaikkien lasten kannalta on hyvä, että tilanteessa oleva aikuinen tuo näkemyksensä esiin ja kertoo miten toimitaan. Aikuisen olisi kuitenkin hyvä pysyä rauhallisena tilanteessa eikä lähteä syyttämään ketään. Tönäisy voi esimerkiksi olla tahallinen tai tahaton. Myös lapsen iästä riippuen lapsi ymmärtää toimintaansa suhteessa muihin eri tavoin.
Pienet lapset eivät vielä osaa asettua toisten asemaan eivätkä välttämättä ymmärrä tekevänsä mitään väärin toista lasta tönäistessään. Jos tilanteen selittää kaikkien lasten kuullen, jokainen lapsi voi oppia lisää sosiaalisia taitoja. Näin ollen tönäisty saa tunteen, että häntä kohtaan tehty vääryys on huomattu ja tönäisijä oppii, ettei töniminen ole toivottavaa käyttäytymistä. Aikuisen rauhallisuus ja suhteellisen positiivinen sävy kannattaa yrittää säilyttää. Lapset opettelevat vuorovaikutustaitoja ja välillä toinen tönäisee ja toinen tulee tönäistyksi. Kukaan ei toimi koko ajan oikein tai koko ajan väärin. Samalla voi opetella anteeksi pyytämistä ja antamista, mutta tähän ei kannata liiaksi painostaa, sillä anteeksi pyytäminen on hankalaa ja vaatii taitoja. Lapselle voi esimerkiksi kertoa, että kun on tehnyt jotain mistä toinen pahoittaa mielensä (vahingossa tai tahallaan), silloin on tapana pyytää anteeksi ja se tarkoittaa sitä, että huomaa tehneensä väärin ja on siitä pahoillaan.