Siirry sisältöön
Täytyykö ystävyyssuhdetta jatkaa, jos ei halua?
ID 293712
Hei minulla on ystävyys ongelma. 😥 Minulla on yksi tärkeä ystävä, jonka oon tuntenut pitkään. Oon nainen ja minun tää yksi ystävä myös on naispuolinen. Ennen meillä ystävyydessä oli juttelu aiheita. Mutta nykyään kun nähdään meidän jutut on moi miten menee? ihan hyvin. Mitä oot puuhaillut? Se juttelu loppuu tuohon. Eikä meillä oo samanlaisia harrastuksia myöskään. Meillä on ehkä vaan 2 samaa asiaa. Mutta joo kumminkin mun ongelma on tää, minusta tuntuu että meidän ystävyys on yksipuolista. Tuntuu että minä pidän enemmän juttelua yllä. Kun tää kamu kuuntelee vaan. Se ahdistaa minua. Minusta on välillä tuntunut siltä että tää ystävyys on vaan velvollisuus olla sen kanssa, velvollisuus sen takia kun mun äiti ja sisko pitää tästä ihmisestä paljon. Pelkään että he pettyvät minuun jos pistän välit poikki tämän ystävän kanssa. He kyllä tietävät tästä velvollisuus jutusta. He sanoivat etteivät pakota minua olemaan hänen kaveri. Mutta he sanoivat että pidä häneen väliä ja katso muuttuuko meidän ystävyys paremmaksi. Mä en oo varma muuttuuko tää ystävyys paremmaksi kun ahdistaa sen seurassa. Minua ahdistaa tämän ystävän halit myös. Kyllä minä muita kamuja tykkään halata. Mutta outoa etten tätä ystävää tykkää halata enkä voi sanoa hänelle että älä halaa minua. Kun se olisi liian tylyä. Mutta tuntuu että tää ystävyys on velvollisuus että äiti ja sisko ei pettyisi minuun. He kyllä ajattelevat etteivät pety. Mutta jos sanoisin että pistän välit poikki tähän ystävään niin oon aika varma että ne pettyy muhun. Tietenkin mun puolesta he voisivat nähdä tätä kamua ja eihän mun tarvii olla mukana siinä sitten. Mua pelottaa että kun pidän nyt tähän ystävään väliä enkä laita sille nyt viestiä niin mitä sitten kun me nähdään, mitä minä teen jos siltikin on ahdistava olo ystävyydessä?

Asiantuntija vastaa
02.05.2023 klo 13:21 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit oman ystävyyssuhteesi muuttumista ja ystävyyden yksipuolisuutta sekä mietit miten perheesi suhtautuu, jos ystävyytesi loppuu. Olet kokenut myös olosi ystävän seurassa ahdistavaksi ja ystävyys tuntunut sinusta enemmän velvollisuudelta.
On hyvin tavallista, että ystävyyssuhteissa tapahtuu muutoksia ja joskus ystävyys vaan hiipuu ja toisinaan hetken päästä ystävyys voi syttyä uudestaan. Kerroit, että teillä ei nyt ole yhteisiä mielenkiinnon kohteita ja se voi myös tehdä muutoksia ystävyyteenne. Miltä sinusta tuntuisi kertoa näistä havainnoistasi ystävällesi ja kertoa, että koet ystävyyden olevan mielestäsi yksipuolista tai tarvitsevasi tilaa? Täältä voit lukea hyvän ystävän tuntomerkeistä lisää.
Sinulla on oikeus ystävyydessä ja myös muissa ihmissuhteissa rajata, että voiko toinen ihminen esimerkiksi halata sinua. Ystävälle voi sanoa ystävällisesti, ettet koe nyt halaamista itsellesi mukavana. Lisäksi sinulla on oikeus itselläsi päättää ystävyydestäsi ja ihmissuhteistasi, eikä näihin tarvitse miettiä ovatko äiti ja siskosi asiasta samaa mieltä tai pahoittavatko asiasta mieltään. Velvollisuudentunnosta oleva ystävyys ei ole reilua teitä kumpaakaan kohtaan.
Ihmissuhde- ja ystävyyssuhde asioista voi käydä juttelemassa esimerkiksi koulu- tai opiskeluhuollon psykologin kanssa tai oman terveydenhoitajan kanssa. Voit myös tutustua Mannerheimin lastensuojeluliiton palveluihin täällä.
Toivottavasti sinulle oli tästä apua pohdinnoissasi!