Siirry sisältöön
Sain tietää että mieheni on pettänyt minua muu...
ID 300202
Sain tietää että mieheni on pettänyt minua muutama vuosi sitte. Hän katuu tekoaan, ja lupaa tehdä kaikkensa että pystyn antamaan anteeksi. En itsekkään halua erota, mutta miten tästä pääsee yli? Miten saada luottamus takaisin.

Asiantuntija vastaa
28.11.2023 klo 14:19 - Päivi Stelin-Valkama , perheneuvoja, kliininen seksologi , Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Kiitos kysymyksestäsi! Tällaisessa tilanteessa puolisot aloittavat uskottomuustilanteen käsittelyn aivan eri kohdista. Miehesi pettämisestä on kulunut jo jokunen vuosi, joten hänelle tapahtuma on historiaa. Ehkä hän ei ollut enää pitkiin aikoihin edes ajatellut asiaa.
Sinulle tieto tuli ilmeisesti täytenä yllätyksenä Ehkä hän kertoi tapahtuneesta nyt itse saatuaan omantunnontuskia tai sitten tieto kantautui sinun korviisi joltakin muulta taholta. Moni kuvaa tuollaisen uutisen kuulemista sanomalla, että tuntui kuin maa olisi kadonnut jalkojen alta, tai että olo oli aivan epätodellinen.
Kuulen lyhyessä kysymyksessäsi kuitenkin jo pieniä ituja uusista mahdollisuuksista. Miehesi katuu tekoaan ja pyrkii tekemään kaikkensa, jotta voisit antaa anteeksi. Hän on siis oppinut kokemuksestaan sen, että sinä olet hänelle tärkein. Olet hänen puolisonsa, hänen rakkaansa.
Luottamuksen palauttamiseen ei ole oikotietä. Aluksi usein tarvitaan tehostettua läheisyyttä, vierihoitoa halauksineen ja suukkoineen. Henkilöä, jonka kanssa pettäminen on tapahtunut, on syytä välttää. Et lähde kysymyksessäsi avamaan yksityiskohtia, joten arvailen tässä esimerkkeinä yleisiä tämän tyyppisiä tilanteita. Jos uskottomuus on tapahtunut esimerkiksi työkaverin kanssa, häntä ei voi olla kohtaamatta työn merkeissä. Työssä voinee kuitenkin välttää samoihin tehtäviin tai työryhmiin päätymistä ja olla kotona avoin kaikista kohtaamisista kyseisen henkilön kanssa. Jos taas kyse on ollut tapaamisesta harrastuksen tai kaveriporukan kautta, etäisyyden ottaminen on helpompaa. Jos kyseessä oli yhden illan juttu, aika näyttää jo tehneen tehtävänsä.
Nyt on tärkeää puhua asiasta uudelleen ja uudelleen, niin että olet saanut kysyttyä kaikki kysymyksesi ja saanut riittäviä vastauksia. Usein pettäneellä ei ole suoraa vastausta miksi-kysymyksiin. Aikaa on jo kulunut ja elämä mennyt eteenpäin. Enää ei löydy kosketusta niihin tunteisiin ja mielentiloihin, joita hänellä pettämistilanteessa oli. Nyt ehkä ainoat tavoitettavat tunteet ovat syyllisyys ja häpeä sekä pelko siitä, että puoliso ei annakaan anteeksi.
Kun pettämistilanteesta on puhuttu niin paljon, että teillä on pääpiirteissään yhteinen käsitys siitä, mitä tapahtui, on tarpeen miettiä, miten vahvistatte suhteenne läheisyyttä ja avoimuutta. Mitä enemmän käännytte toistenne puoleen niin iloissa kuin suruissakin, sitä vahvemmaksi suhteenne kasvaa. Puhukaa iloista, suruista, haaveista ja pettymyksistä ja koskettakaa toisianne joka päivä. Pienillä arjen huomionosoituksilla pidätte yllä sellaista läheisyyttä, jossa ulkopuolisille ei enää ole tilaa. Suhteenne saa kuitenkin olla ilmava. Tavoitteena ei ole jäykästi yhteen liimattu pariskunta vaan läheinen, hengittävä kumppanuus.
Uskottomuustilannetta läpikäydessänne kaikenlaiset tunteet saavat nousta ja niitä voidaan ilmaista. Vääriä tunteita ei ole olemassakaan. Vähitellen mukaan nousee yhä enemmän jälleenrakennuksen elementtejä. Mitä olemassa olevaa hyvää haluamme säilyttää? Mikä entisistä toimintamalleista joutaa roskakoriin? Millainen on uusi versio meistä? Olemme edelleen samat persoonat, mutta mitä olemme oppineet tästä kriisistä? Monella on kokemus, että suhde on läpikäydyn kriisin jälkeen vahvempi kuin ennen.
Toivon teille voimia kriisin käsittelyyn ja sen lomassa hyvään arkiseen elämään ja toistenne huomioimiseen. Näistä tilanteista selvitään ottaen välillä askel eteenpäin, välillä taaksepäin ja sitten taas sisukkaasti eteenpäin.
Teitä lämpimästi ajatellen
Päivi