Siirry sisältöön
Riitelemme rahasta ja kituutamme pienillä tuloill...
ID 294483
Riitelemme rahasta ja kituutamme pienillä tuloilla. Meillä on erilaiset käsitykset siitä, mihin ja miten rahaa käytetään. Minä haluaisin nauttia ja helpottaa elämäämme; kumppani haluaa säästää vähistäkin tuloista. Meillä ei ole todellisia mahdollisuuksia uuteen autoon, mökkiin tai kotiin, mutta kumppanin mielestä pitää olla iso tavoite, johon yhdessä tähtäämme. Lapsiperhearjessa minä haaveilen pienestä lomasta tai ravintolakäynnistä. Kituutamme ja säästämme itsemme uuvuksiin. Mitä tehdä?

Asiantuntija vastaa
23.05.2023 klo 15:06 - Päivi Stelin-Valkama , Perheneuvoja, kliininen seksologi , Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Hei!
Kysymyksesi on hyvä ja koskettaa monia perheitä. Lapsiperheessä raha on usein tiukassa ja puolisoilla on erilaisia käsityksiä sen käytöstä. Kumppanisi haluaisi säästää rahaa yhteiseen, isoon tavoitteeseen, kun taas sinun toiveenasi olisivat pienet piristykset perhe-elämässä.
Molempia näkökulmia on helppo ymmärtää. Elämän pienissä nautinnoissa on monta hyvää puolta. Arkea jaksaa paremmin, kun vaikkapa viikonloppuna on luvassa jokin erityinen hetki. Väsymyksen keskellä tuon tulossa olevan mukavan jutun odotus ilahduttaa. Hetki itsessään tuo vaihtelua ja sen muisteleminen virkistää vielä seuraavalla viikollakin. Usein siis pienestä satsauksesta nousee siihen käytettyä rahasummaa isompi hyöty. Elämä tuntuu ilmavammalta ja jotenkin huokoisemmalta, kun kaikki päivät eivät ole samanlaisia.
Puolisosi toivoma suurempi säästökohde on sekin hieno asia. Laittamalla kuukausittain pienen, sovitun summan vaikkapa yhteiselle säästötilille voisitte ajan myötä toteuttaa sopivan kokoisen yhteisen haaveen. Mikähän se mahtaisi olla? Jos ja kun teille hahmottuu yhteinen, realistisen kokoinen unelma, uskaltaisiko sitä ajatella todellisena tavoitteena, johon pyritään?
Olisiko teidän taloudessanne mahdollista edistää sekä arjen iloja että isompaa tavoitetta rinnakkain?
Jos iso tavoite vaatisi luopumista jokaisesta jäätelöpuikosta tai pitsapalasta, se saattaisi olla ylimitoitettu. Sopivan kokoinen tavoite sallii rinnalleen pieniä iloja. Pienet ilot voitaisiin toteuttaa erilaisilla kustannuksilla: eväsretki metsään voileipien ja kaakaon kanssa ei maksa paljon, mutta on taatusti vaivan arvoinen. Ravintolassakin voidaan herkutella monenlaisella budjetilla. Lomamatka saattaa olla pieni, iso tai keskikokoinen tavoite kohteesta ja toteutuksesta riippuen.
Olennaista on se, että ette ala elää sitku-elämää. Sitten se elämä vasta alkaa, kun meillä on pieni vene,  vähän uudempi auto, reilumman kokoinen vuokra-asunto tai mikä se tulevaisuudessa häämöttävä isompi kohde olisikaan. Jos otatte yhteisen säästötavoitteen, pitäkää se maltillisen kokoisena. Elämä saa tuntua hyvältä tässä ja nyt, ei vasta silloin, kun iso haave on toteutunut.
Keskustelkaa pienistä iloista ja isoista tavoitteista mahdollisimman avarasti, hassujakin ideoita heitellen. Silloin ette helposti jumitu juupas-eipäs -väittelyyn, vaan mieli pysyy avoimena yllättävillekin ratkaisuille.
Hyvän mielen kesää teille kaikille!
Toivoo Päivi Stelin-Valkama, perheneuvoja