Siirry sisältöön
Puoliso tiuskii ja käskyttää?
ID 258877
Hei, Puolisoni kommunikoi minulle usein epäystävällisesti asioista. Hänelle on vaikeaa esittää asioita ystävällisesti, kuten “voisitko auttaa tämän kanssa”. Hän tiuskii ja käskyttää. Tänään hän työskenteli etänä talomme yläkerrassa. Kuulin keittiötouhujeni lomassa hänen puhuvan jotain ja sanoin, etten kuule mitä puhut. Tästä kiukustuneena hän korotti ääntään ja huusi  ja tiedusteli: onko se normaalia? En voinut sanoa muuta kuin, että mitä luulet.
Jotenkin koen hänen syyllistävän minua joka asiasta. Tänään myös meillä kävi eräs henkilö tekemässä kaupat myymästäni tavarasta. Kaupasta, josta puolisoni oli tietoinen. Kun kaupat oli tehty, tulin sisälle ja kerroin käyväni asioilla, hän huusi yläkerrasta, että jäikö minulta jotain kertomatta. En ymmärtänyt kysymystä, jolloin hän kiukustui ja kertoi haluavansa kuulla miten kysein kaupantekotilanne oli mennyt. En ajatellut asiaa juuri silloin, kun hän sitä halusi, eikä hän voinut sitä ystävällisesti kysyä.
Onko tällainen normaalia vai olenko herkkähipiäinen asioiden suhteen. Parisuhteemme on erittäin tasa-arvoinen kotitöiden ym. suhteen, joten sieltä on vaikea syytä käytökselle löytää.

Asiantuntija vastaa
15.09.2021 klo 12:35 , Väestöliitto
Hei, kerrot puolisosi epäystävällisestä kommunikaatiosta ja mainitset tiuskimisen, käskyttämisen ja syyllistämisen. Et kerro juurikaan omista tuntemuksistasi, mutta vaikuttaa siltä, että joudut olemaan  usein varuillasi, että teet tai sanot jotain väärin. Se ei kuulu turvallisen ja tasapuolisen parisuhteen kommunikaatioon, vaan kuormittaa kodin ilmapiiriä ja rikkoo yhteyttä. Et mainitse lapsista, mutta jos heitä on kotona, niin myös he ottavat luonnollisesti mallia aikuisten vuorovaikutuksesta ja kopioivat sitä.
Mitä tapahtuu, jos puhut puolisollesi siitä, että sinua loukkaa hänen puhetapansa näissä tilanteissa? Miten hän reagoi? Voisitteko keskustella siitä, mitä toivoisitte toisiltanne tällaisissa tilanteissa tai niiden jälkeen?  On tärkeää pitää kiinni omista rajoista ja ilmaista selkeästi, ettei minua saa kohdella näin. On myös tosi tärkeää huomioida ja sanoa ääneen, kun jokin tilanne menee hyvin.
Kerrot esimerkkejä lähipäiviltä. Mietin, että olisiko näissä kohdissa sinun ollut mahdollista sanoa esimerkiksi: ”Kuulen, että olet kiukustunut. Toivoisitko minulta apua?” tai ”Ajattelin ihan muuta, mutta nyt (tai myöhemmin) voin jutella tästä kanssasi.” On tosi inhimillistä ja ymmärrettävää mennä toisen tunteeseen mukaan ja ärsyyntyä itsekin, mutta jos pystyy itse astumaan askeleen taaksepäin ja vastaamaan ystävällisesti, voi tilanne muuttaa luonnettaan?
On mielestäni ihan kohtuullista selvittää ja sopia tällaisia arkisia tilanteita niin, etteivät ne jää painamaan kummankaan mieltä. Joskus on myös mahdollista, ettei toinen ymmärrä loukanneensa, syyllistäneensä tai käskyttäneensä ennen kuin toinen kertoo omista tuntemuksistaan. Joskus taustalla on myös isompia tunteita ja pohdintoja – saatamme arkisen kiukun takana miettiä rakastaako tuo toinen minua, olenko hänelle tärkeä, haluaako hän olla kanssani tai olenko hänestä kiinnostava?  Onkin tärkeää kertoa puolisolle omista tuntemuksistaan sekä siitä, että kaipaa yhteyttä hänen kanssaan. Kyse harvoin on “herkkähipiäisyydestä”, vaan siitä, että tarvitaan päivitystä toisen huomioinnissa. Parisuhde kaipaa välillä päivitystä ja erityistä huolenpitoa.
Kysymyksestäsi ei selviä miten pitkään tätä on jatkunut tai onko tilanne muuttunut hiljattain. Kysyisin myös, miten puolisosi voi? Onko hän uupunut, väsynyt tai kärsiikö hän masennusoireista? Entä sinä itse? Monesti silloin kun omat voimavarat ovat vähissä on myös vaikeampaa ottaa huomioon toisen tunteita tai jaksaa olla kommunikaatiossa rakentava. Se, että molemmat voivat hyvin ja jaksavat arjessa, parantaa usein myös vuorovaikutusta.