Siirry sisältöön
Pitääkö erota kun seksuaalinen kemia puuttuu?
ID 196180
Se ikuisuuskysymys kannattaisiko erota? Olen lähes täydellisessä suhteessa aivan ihanan naisen kanssa, mutta kemiat ei vaan kohtaa sängyssä. Hänellä aika rankkoja kokemuksia sillä saralla aiemmin esim. raiskaus. Olen koittanut ymmärtää ja tukea, terapiat on käyty, mutta ei vaan toimi. Viimeisin terapeutti tuumasi, että kipinä tulee, jos on tullakseen. Ajan kanssa puolisoni on ruvennut julistautumaan aseksuaaliksi. Itse olen vastannut, että olkoon vaan mutta itse en ole, joten etsiköön oman paikkansa. Tästä seuraa kauhea itkukonsertti, johon ei auta kuin vakuuttelut, että no leikillähän minä eiköhän tässä jotain…. En siis kestä! Miten joku voi olla noin naiivi? Mistään ei kunnolla keskustella… Ja se on toisaalta suurin ongelmakin, kun toinen on kuin pieni lapsi ei henno olla kova vaikka tekisi mieli vaan ottaa niskasta kiinni ja heivata hiiteen….Mutta kun on se niin kovia kokenut. Vähän sekava sepustus, mutta… Oikeasti mitä h*ttoa mä/me teen/tehdään??

Asiantuntija vastaa
17.07.2020 klo 14:47 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi. Kerrot lähes täydellistä suhteesta, mutta seksuaalisuuden ja siihen liittyvän vuorovaikutuksen osalta teillä on suuria haasteita. Seksuaalinen kemia ja kipinä on iso osa parisuhdetta ja kertomassasi tilanteessa sinä joudut ymmärtääkseni luopumaan omalta osaltasi toivomasi läheisyyden ja seksuaalisuuden toteutumisesta suhteessanne. Kysymyksestäsi ei selviä kauan olette olleet yhdessä tai onko tilanne ollut tällainen alusta asti? Kerrot kumppanisi rankoista kokemuksista, joihin hän on onneksi hakenut ja saanut apua ja terapiaa.
Sanot kumppanisi julistautuneen aseksuaaliksi. Aseksuaalisuuden muotoja voivat olla esimerkiksi täydellinen seksuaalisen ja läheisyyden halun puuttuminen tai seksuaalisen halun puuttuminen, mutta läheisyyden halu. Aseksuaali voi haluta elää romanttisessa suhteessa ja jokaisella on tietysti oikeus olla haluamatta läheisyyttä tai seksiä. Parisuhteessa ollessa se on tietysti hankalaa, sillä siinä samalla rajaa nämä asiat pois myös kumppanin elämästä. Toki joillain voi toimia esimerkiksi avoin suhde.
Ilman aikuista ja avointa keskusteluyhteyttä tästä asiasta tilanne pysyy todennäköisesti samanlaisena. Niskasta kiinni ottaminen ja hiiteen heivaaminen on raju kielikuva, mutta kuvannee osaltaan turhautumisen astetta? Asioiden täytyy muuttua teidän molempien hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tarvitaan sellaista keskustelua, jossa molemmat kerrotte toiveistanne ja ajatuksistanne tämän asian suhteen nyt ja tulevaisuudessa. Löytyykö keinoja, miten te molemmat olisitte tyytyväisiä? On myös mahdollista hakeutua yhdessä esimerkiksi seksuaaliterapeutin vastaanotolle ja jos jatkatte suhdetta, suosittelen tätä vahvasti.
Jos kumppanisi haluaisi haluta, olisi tilanteelle luultavasti enemmän tehtävissä sinun näkökulmastasi, mutta viestisi perusteella ei kuulosta siltä. Oletko valmis hyväksymään kumppanisi tällaisena ja elämään mahdollisesti ilman seksiä/läheisyyttä myös jatkossa? Joskus joudumme todella vaikeiden valintojen eteen. Kerrot, ettet henno jättää kumppaniasi, koska hän on kokenut niin kovia. Sääli ei kuitenkaan ole koskaan riittävä syy pysyä parisuhteessa, ei sinulle eikä hänelle