Siirry sisältöön
Patti jalan taipeessa
ID 121054
Eilen illalla jalkovälissä tuntui vähän kipua, ja huomasin siellä olevan patti. Patti on noin emättimen kohdalla jalan taipeessa. Patti aristaa, ja on noin herneen kokokoinen. Ahdistaa. Mitä tää voi olla? En todellakaan uskalla kertoo kenellekkään.. – tyttö, 15

Asiantuntija vastaa
25.10.2019 klo 13:04 , Väestöliitto
Moikka, kiitos kun kirjoitit. Mietit pattia joka on jalan taipeessa. On hyvä , että olet huomannut asian ja lähtenyt etsimään huoleesi apua. Harmillisesti näin netin välitykselle, emme voi tietää mistä on kysymys.
Joskus esimerkiksi pikkuhousujen resorin kohdalle taipeisiin voi muodostua näppylä tai patti, joka on  finni eli vaaraton talipatti. Yksi mahdollinen aiheuttaja voisi tietysti olla myös sheivaamisesta aiheutunut talirauhasen tukkeutuma. Usein nämä näpyt kuivuvat kokoon joissakin päivissä.
Jos patti ei parin viikon sisällä näytä siltä, että se paranisi tai pienentyisi, käythän koulun terveydenhoitajalla. Jos patti ei ole lähtenyt pois parin viikon sisällä, tai sen koko on suurentunut tai se muuttuu kipeämmäksi, hakeudu terveydenhuollon ammattilaisen luo nopeammin. Hoitajat ja lääkärit  ovat nähneet ihmiskehoissa kaikenlaisia patteja ja näppylöitä, tärkeintä on selvittää, että mistä on kysymys.
Jos asia mietityttää sinua edelleen tai mieleesi on noussut lisäkysymyksiä tähän tai johonkin muuhun aiheeseen liittyen, tulethan seksuaalineuvontachattiimme. Se on ilmainen ja nimetön, tervetuloa!