Siirry sisältöön
Onko vaippojen käyttäminen väärin?
ID 306319
Onko vaippojen käyttäminen väärin? Itseäni on kiinnostanut vaipan käyttäminen jo pienestä pitäen ja niihin pissaaminen. Halusin kokeilla vaippoja päälle kun pikkusiskolla oli yökastelua ja joutui pitämään vaippoja. Myöhemmin pissasin tahallani sänkyyn että äiti laittaisi minullekin vaippoja. Käytin niitä kun olin ala asteella mutta sitten lopetin. Nyt olen 15 ja vaipat kiinnostaa vieläkin ja haluaisin taas ruveta käyttämään vaippoja. En kuitenkaan saa mistään vaippoja, jos äitini ei osta niitä ja en haluaisi myöskään huijata pissaamalla sänkyyn enää. Onko tämä outoa että haluan käyttää vaippaa?

Asiantuntija vastaa
04.04.2024 klo 08:51 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi vaippojen käyttämistä. Hienoa, että löysit tänne kysymään aiheesta, mikä sinua mietityttää.
Kiinnostus vaippojen käyttämiseen liittyy usein fetisismiin. Fetisismi on tavallista, ja moni ei edes tunnista omia mieltymyksiään fetisseiksi. Voit lukea fetisismistä lisää täältä.  Vaikka fetisismi itsessään on tavallista, ja fetisismiä usein voi toteuttaa ainakin ajatusten tasolla turvallisesti, niin sosiaalisissa tilanteissa fetisismin toteuttaminen on kuitenkin suostumuskysymys, ja toteuttamisessa tulee huomioida Suomen laki ja jokaisen ihmisen henkilökohtaiset rajat. Onkin hyvä pohtia tarkkaan, missä ja miten fetissiä voi toteuttaa niin, ettei siitä ole missään määrin haittaa muille.
Vaippojen käyttäminen itsessään on siis yksityisasiasi eikä ole väärin toteuttaa tämäntyyppistä fetissiä omassa rauhassa. Terveyden, hyvinvoinnin ja suhteiden näkökulmista katsottuna on kuitenkin tärkeää pohtia sitä, että vaippaa todella käyttää yksityisesti ja hallitusti. On hyvinvoinnin kannalta tosi tärkeää kyetä rajaamaan kaikenlaista nautintoa tuottavaa toimintaa niin ettei se hallitse tai rajaa muuta elämää. Vaippojen käytössä on myös syytä huomioida hajuhaitat, ja se ettei niiden käyttäminen jatkuvasti ole terveellistä iholle ja herkille limakalvoille.
Täältä voit vielä lukea fetissin turvallisesta toteuttamisesta.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!