Siirry sisältöön
Onko syljen mukana mahdollista kulkeutua spermaa niin, että voi tulla raskaaksi?
ID 288285
Moi! Minua mietityttää, että onko mahdollista että olisin raskaana? Olen harrastanut yhdyntää viimeksi 2 viikkoa sitten ja käytössä oli kondomi. Ennen itse yhdyntää ja ennen kondomin laittoa annoin poikaystävälleni suuseksiä niin, että sylkeä oli aika runsaasti. Sitten laitoimme kondomin, jonka jälkeen annoin hänelle uudestaan suuseksiä. Voiko syljen välityksellä siis tulla raskaaksi, jos olen antanut suuseksiä ennen kondomin laittoa sekä kondomin laiton jälkeen? Tai voiko syljen mukana kulkeutua spermaa niin, että se aiheuttaisi raskauden… Minua on pelottanut tämä asia siksi, koska minulla oli viimeviikko töissä aamuvuoroa ja aikalailla koko viikon mulla oli töissä hieman heikko olo, joka parani aina päivää kohden. Tämän lisäksi minulla tuli noin viikko sitten hieman vaaleanpunaista valkovuotoa joka ei kestänyt päivää pidempään (olin vuotoa edeltävänä päivänä harrastanut poikaystäväni kanssa suuseksiä, ja hän käytti sormiaan apuna ja joissain kohdissa se hieman sattui, joten mietin olisiko se voinut aiheuttaa pienen haavauman emättimeen ja siksi olisi tullut vaaleanpunaista). Tämän lisäksi minulla on alkanut yhtäkkiä tulemaan nenäverenvuotoja, ja kun googletin asiaa niin tottakai siellä mainittiin heti että on hyvin yleistä ettö raskauteen liittyy nenäverenvuotoja… Ja eilen tunsin pistävää kipua ylävatsassani melkein koko päivän ajan ja tämäkin saa minut vainoharhaiseksi… Kaiken tämän lisäksi olen ollut jotenkin paljon normaalia itkuherkempi joka on ollut minusta outoa. Kuukautisteni pitäisi alkaa tasan viikon päästä, ja yleensä tässä vaiheessa rintani olisivat jo vähän kipeät mutta nyt ne eivät ole… Ajattelin kuitenkin odottaa kuukautisteni alkamispäivää ennenkuin teen mitään testiä. Mutta onko tuommoisesta edes mahdollista tulla raskaaksi?

Asiantuntija vastaa
21.12.2022 klo 14:26 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan! Pohdit viestissäsi, että oletko voinut tulla raskaaksi siten, että olet antanut poikaystävällesi suuseksiä, saanut esiliukasteesta siittiöitä suuhun, sitten suuseksissä kondomin päältä syljen välityksellä siittiöt olisivat siirtyneet suustasi kondomin päälle ja siitä kulkeutuneet yhdynnässä emättimeen. Kuvaamallasi tavalla raskaaksi tuleminen on äärimmäisen epätodennäköistä, sanoisin jopa, että lähes mahdotonta.
Kuvaamasi vaaleanpunainen valkovuoto on todennäköisesti peräisin juurikin pienestä haavaumasta emättimessä. Nenäverenvuoto puolestaan liittyy todennäköisimmin kuiviin pakkassäihin, jolloin niin iho kuin limakalvotkin kuivuvat monilla, ja siksi nenästä vuotaa helpommin verta. Nyt on myös liikkeellä paljon erilaisia flunssaviruksia, jotka aiheuttavat vetämätöntä oloa, ja toki myös vuoden pimein aika aiheuttaa monille vaikeaa oloa erityisesti aamuihin.
Monet oireet, kuten vatsakivut, rintojen aristus tai itkuherkkyys voivat olla yhtä lailla raskauden kuin lähestyvien kuukautistenkin oireita, eikä niistä voi vetää johtopäätöksiä raskaudesta. Ainoa luotettava keino raskauden toteamiseen on raskaustesti, joka – niin kuin sanoitkin – kannattaa tehdä vasta sinä päivänä, jolloin kuukautisten kuuluisi alkaa, mikäli kuukautiset ovat säännölliset. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, raskauden mahdollisuus on kohdallasi äärimmäisen epätodennäköinen, joten voit turvallisin mielin odotella kuukautisia alkavaksi. Joskus myös raskaudenpelon aiheuttama stressi tai toki mikä tahansa muukin stressi voi saada kuukautiskierron sekaisin ja myöhästyttää kuukautisten alkua, eli ei ole syytä paniikkiin, vaikka kuukautiset eivät päivälleen oikeaan aikaan alkaisikaan.
Toivotan sinulle nautinnollisia hetkiä jatkoon. Mikäli huomaat, että raskaaksitulemisen pelko estää sinua toistuvasti nauttimasta seksistä, kannattaa asiasta puhua ammattilaisen – esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai ehkäisyneuvojan kanssa. Olet myös lämpimästi tervetullut maksuttomaan seksuaalineuvontachattiimme.