Siirry sisältöön
Onko seksitautitesteissä käytävä ennen ensimmäistä seksikertaa?
ID 317434
Jos, olen neitsyt täytyykö minun käydä seksitauti testeissä ennen ensimmäistä kertaa? En ole koskaan tehnyt suutelua kummempaa kenenkään kanssa. Ja miten herkästi seksitaudit leviävät kahden naisen välillä?

Asiantuntija vastaa
23.07.2025 klo 11:02 , Väestöliitto
Kiitos viestistäsi!
Seksitaudit tarttuvat limakalvokontaktissa ja kehon nesteiden, kuten emätineritteen tai siemennesteen välityksellä. Jos et ole ollut tällaisessa kontaktissa toisen kanssa eli esimerkiksi et ole harrastanut suuseksiä, yhdyntää, käsiseksiä tai käyttänyt yhteisiä seksileluja, niin seksitautitestit eivät ole tarpeen ennen ensimmäistä kertaa. Suutelemisessa ei yleensä synny seksitaudin riskiä, mutta esimerkiksi aktiivinen herpesvirus voi tarttua suudellessa. Seksitautie tarttumisesta voit lukea lisää artikkelistamme.
Seksitaudit voivat tarttua kaikenlaisissa seksitilanteissa, myös kahden naisen välisessä seksissä. Jos kumppanillasi on ollut aiempia seksikontakteja, voit pyytää häntä käymään seksitautitesteissä ennen ensimmäistä seksikertaanne. Uuden kumppanin kanssa on hyvä käyttää suojaimia, kuten suuseksisuojaa tai kondomia, sekä huolehtia käsihygieniasta ja seksilelujen puhtaudesta. Jos suojaamatonta kontaktia on ollut ja tartuntamahdollisuus mietityttää, seksitautitesteihin hakeutuminen on tärkeää. Voit lukea seksitautitesteissä käynnistä artikkelistamme.
Jos seksitautitestit mietityttävät, voit aina kysyä neuvoa esimerkiksi terveydenhuollosta tai tulla juttelemaan Väestöliiton seksuaalineuvontachattiin. Maksuttoman seksuaalineuvontachatin löydä täältä.