Siirry sisältöön
Onko rusehtava vuoto normaalia kesken kierron?
ID 241529
Onko lievästi rusehtava valkovuoto normaalia, vaikka kuukautiseni loppui jo viikko sitten ja pitäisi alkaa uudestaan noin 16pv päästä? Olen harrastanut yhdyntää kuukautisieni loppumisen jälkeen pari kertaa, ja mietin, että voiko olla esim. jokin hankaus jonka takia tulisi rusehtavaa vuotoa? On tuntunut ehkä hieman lieviä alavatsa/alaselkäkipuja, niin saa tämmöisen yliajattelijan heti kuvittelemaan olevani raskaana… Yhdynnässä on joka kerta käytetty kondomia, joka on pysynyt ehjänä ja kondomia on käytetty oikein joka kerta. En siis usko raskauden olevan kovin mahdollinen vaihtoehto, mutta silti pelottaa…

Asiantuntija vastaa
25.01.2021 klo 11:01 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi rusehtavasta valkovuodosta, ja mietit syytä tähän. Kerrot myös lievistä alavatsa-/selkäkivuista.
Rusehtava vuotoa voi tulla monesta syystä. Rusehtavaa vuotoa voi tulla esimerkiksi ovulaation aikaan, mutta silloin tätä kestää korkeintaan pari päivää. Ovulaatioon liittyvälle rusehtavalle vuodolle ei tarvitse tehdä mitään. Rusehtava vuoto voi kuitenkin liittyä myös esimerkiksi emätintulehdukseen, ja kerrot viestissäsi myös lievistä kivuista, jotka voisivat viitata tulehduksellisiin oireisiin. Täältä voit lukea erilaisia mahdollisia syitä välivuodolle.
Kannustaisin sinua ottamaan yhteyttä terveydenhuoltoon, sillä mikäli vuotoa on kestänyt jo useita päiviä eikä se ole lakannut vielä silloinkaan, kun luet vastaukseni, on vuodon syytä hyvä selvitellä lääkärin vastaanotolla. Emätintulehdukset ovat yleisiä ja mahdollisia. Joskus myös seksitautien mahdollisuus on hyvä poissulkea.
Lopuksi kirjoitan vielä pari sanaa kondomin ehkäisytehosta. Teho on tosiaan hyvä, kun käytössä on kondomi, joka pysyy napakasti päällä, mutta ei purista penistä. Kondomi tulee asettaa oikein, ja sitä tulee käyttää emätinyhdynnän alusta loppuun. Penis tulee vetää pois emättimestä kondomista kiinni pitäen heti, kun siemensyöksy on tullut tai erektio laskee muusta syystä. Vesipohjaisesta liukuvoiteesta saa lisäsuojaa niin kondomille kuin limakalvoille. Lopuksi aina tarkistetaan et siemenneste on kondomissa, ja kondomi näyttää ehjältä.
Valitettavasti kondominkäyttöön kuitenkin liittyy aina pieni riski raskautumiselle, sillä kondomi voi revetä tai sitä voidaan vahingossa käyttää väärin. Myös muissa ehkäisymenetelmissä on jonkinlainen raskaaksi tulemisen riski, mutta esimerkiksi hormonaaliset menetelmät ovat oikeinkäytettynä tehokkaita. Voit kuitenkin selvittää raskauden helposti tekemällä raskaustestin. Raskaustestin voi ostaa apteekista. Kun kuukautiskiertoon liittyy uusia oireita, niin raskaustestillä voi sulkea pois helposti ainakin raskauden mahdollisuuden. Suosittelen myös, että soitat terveyskeskuksen neuvontaan, jossa voit kertoa oireistasi ja varata ajan lääkärille. Terveydenhoito on alle 18-vuotiaalle ilmaista ja voit halutessasi pyytää terveydenhuollon henkilökunnalta, ettei asiasta keskustella vanhempiesi kanssa.