Siirry sisältöön
Onko riskiä raskauteen, kun vaihtaa yhdistelmäehkäisypillerit toiseen merkkiin?
ID 244149
Hei. Minulla on tällä hetkellä siis tällainen tilanne: Vaihdoin hetki sitten e-pilleri merkkiä. Käytän siis pillereitä ehkäisyyn. Edellinen merkki (Lumivela) ei sopinut minulle, joten sain korvaavan e-pillerireseptin (Daylette). Oli ehtinyt syömään yhden rivin (eli tasan viikon) vaikuttavia aineita sisältäviä valkoisia Lumivela-liuskasta ennen kuin vaihdoin suoraan uuteen merkkiin. Ne ovat melko samanlaiset, yhdistelmäpillereitä molemmat ja ei taukoviikkoja. Käytin kumppanini kanssa n. 5 päivää tästä ensimmäisestä uuden pillerin ottamisesta lisäehkäisyä (kondomi) vaikka minua ei oltu apteekissa edes ohjeistettu lisäehkäisyn olevan tarpeen. Sitten kuudentena päivänä ihan normaalisti vedettiin ilman kumia. Sovelluksen mukaan mun ovilaation ”pääpäivä” oli päivää edeltävänä, kun emme enää käyttäneet kondomia. Onko siis mahdollista että olisin voinut raskautua? Pillerithän ovat melko samantapaiset, eli ei mitään suurta muutosta kehon hormooneihin ole varmaan tullut? Lisäksi minun tietääkseni noiden yhdistelmäpillereiden pitäisi estää ovulaatio kokonaan. Olenko siis kuivilla vesillä?? Olen alaikäinen teinityttö ja raskautuminen olisi todella paha minun kohdallani 🙁 Toivottavasti pääsen tästä vain säikähdyksellä, ja tästä lähtien käytän aina lisäehkäisyä. Kiitos jo etukäteen.

Asiantuntija vastaa
23.02.2021 klo 13:35 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Konsultoin asiantuntijalääkäriämme, jonka mukaan riski raskauteen tilanteessasi on erittäin pieni. Jos sinua huolestuttaa asia kovasti, niin voit varmuuden vuoksi tehdä raskaustestin kolme viikkoa kyseisestä seksikerrasta.
Mitä tulee ovulaatiosovellukseen ja ovulaatioihin, niin ovulaatiota sinulla ei tosiaan ole, kun käytät yhdistelmäehkäisyä. Yhdistelmäehkäisy perustuu juuri siihen, että ovulaatioita ei tule.
Mikään ehkäisymenetelmä ei ole 100% varma, mutta oikeinkäytettynä ne tarjoavat erittäin hyvän suojan raskaudelta. Seuraavan kerran, kun vaihdat ehkäisyvalmistetta, niin kannattaa kysäistä ehkäisytehoon liittyvistä asioista lääkäriltä, niin vältyt turhilta pohdinnoilta raskauden suhteen. Monesti hoitaja tai lääkäri ohjeistaa asiassa kysymättäkin, mutta kysymällä voi varmistaa asian.
Toivottavasti vastauksesta on apua tilanteeseesi!