Siirry sisältöön
Onko normaalia ihastua itseä vanhempiin?
ID 247540
Moi, oon 15v tyttö, ja mua on ahistanu tää asia kauan, enkä oo uskaltanu kertoa kellekkään. Eli en pitkään aikaan ole ollut ihastunu kehenkään, paitsi ala-asteella pariin poikaan. Nyt viime aikoina siihen on kuitenkin tullut muutos. Oon tajunnu ihastuvani mua huomattavasti vanhempiin tyttöihin. Ekaksikin mua ihmetyttää se, että oon ylipäätään ihastunu tyttöihin. En toisaalta koskaan oo ollu mikään poikahullu niinku mun kaikki kaverit. Mutta mua myös ahistaa se, että tytöt joihin ihastun ei oo mun ikäsiä vaan paljon vanhempia. Jotkut vaan viidellä vuodella, mutta toiset taas on mua yli puolet vanhempia. Ekaks ihastuin joihinki julkkiksiin, mut sit oon myös ihastunu mun opettajaan ja lääkäriin. Onks se normaalia? Haluisin alkaa seurustelemaan, mutta kun ihastun vaan vanhempiin tyttöihin nii se ei onnistu. Kaikki mun kaveritki seurustelee jo, ja ne kysyy usein et kehen mä oon ihastunu. Se ahistaa mua aina ihan sikana😬 Mut siis haluisin vaan tietää et onks tää normaalia?

Asiantuntija vastaa
01.04.2021 klo 14:07 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi ihastumisen tunteista, ja pohdinnoistasi ihastumisen tunteen suhteen.
Heti alkuun on tärkeää todeta, että kaikki mitä kuvaat, kuulostaa tavalliselta ja normaalilta minulle. Sinun iässäsi on hyvin tavallista ihastua esimerkiksi opettajaan tai lääkäriin. Ihastumisen tunteet voivat olla hyvin voimakkaita, ja niitä voi myös pelästyä, jos ihastuminen kohdistuu esimerkiksi itseä huomattavasti vanhempaan henkilöön. Ihastumisessa ei ole mitään pahaa, ja se on tosi luonnollista.
Kerrot myös siitä, että olet omaksi yllätykseksesi ihastunut naispuolisiin henkilöihin. Mitä ajatuksia ja tunteita tämä sinussa herättää? Monia ikäisiäsi pohdituttaa seksuaalisen suuntautumisen kysymykset. Ihastuminen juuri samaan sukupuoleen ei sinänsä määritä seksuaalista suuntautumistasi, mutta kannattaa antaa itselle tilaa ja aikaa pohtia näitä kysymyksiä. Moni ikäisesi myös löytää seksuaalisen suuntautumisen uudella tavalla. Jos olet epävarma omasta tilanteestasi, niin on hyvä tietää ettei siitä tarvitse olla varma. Seksuaalinen suuntautuminen voi olla ajassa muovautuva asia tai suhteellisen pysyvähkö ominaisuus.
Vielä lopuksi ihastumisista ja juttelusta kavereiden kanssa. Yläkouluiässä ympärillä voi surista ja ihastumisia tapahtuu. Osa ehkä alkaa seurustella. Moni on kiinnostunut juttelemaan ihastumisiin liittyvistä asioista. Tosiasia on kuitenkin myös se, että ihastuminen voi tuntua hyvin intiimiltä ja yksityiseltä asialta. Omista ihastuksista ei tarvitse kertoa muille, jos ei halua. Ajattelen kuitenkin, että monesti tilannetta voi helpottaa, jos elämässä on joku turvallinen aikuinen, jonka kanssa voi keskustella näistä tunteista. Olet esimerkiksi lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan pohdinnoistasi!
Toivon, että vastauksestani on apua!