Siirry sisältöön
Onko nännien kuivuus ja kutina huolestuttavaa?
ID 288504
Hei, Olen (N21) pohtinut, että nännini ovat olleet jo ainakin yli viikon todella hilseilevät, kutisevat ja kuivat sekä vähän ärtyneet aina kun pidän liivejä tai paitaa päällä. En usko, että kyse on raskaudesta, koska viimeisestä yhdynnästä on jo aikaa ja olen saanut 3 kuukautiset tässä välissä. Tällä hetkellä on menossa kuukautiset joten voiko tämä johtua kuukautisista vai kylmästä ilmasta? Vai pitääkö huolestua jos liittyy esimerkiksi syöpään?

Asiantuntija vastaa
22.12.2022 klo 10:18 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan! Kerrot viestissäsi, että nännisi ovat hilseilevät, kutisevat, kuivat ja vähän ärtyneetkin, ja pohdit onko asiasta syytä huolestua. Nännien ihottumat ovat varsinkin naisilla melko yleisiä. Ihottuma voi johtua esimerkiksi rintaliivien hankauksesta (esimerkiksi juostessa tai vastaavantyyppisessä liikunnassa), mutta useimmiten on kyse atooppista ihottumasta. Usein atooppista ihottumaa on silloin muuallakin kehossa, mutta ei välttämättä. Monilla kylmä ilma pahentaa ihon kuivumista ja ihottumaa.  Joskus harvoin nännin  ihottuma voi olla myös merkki rintasyövästä, mutta silloin ihottuma on vain toisessa rinnassa, ja se on hyvin tarkkarajainen, eikä reagoi kortisonivoiteisiin. Puhut kuitenkin nänneistä monikossa, joten lähtökohtaisesti ei tarvitse olla huolissaan syövästä.
Ihan ensimmäiseksi sinun kannattaa huolehtia nännien kosteutuksesta hajustamattomalla perusvoiteella ja sen lisäksi apteekista ilman reseptiä saatavalla miedolla kortisonivoiteella, joka auttaa yleensä 1–2 viikon kuurina. Mikäli nännien kuivuus, kutina, hilseily ja ärtyneisyys eivät helpota tällä omahoidolla muutamassa viikossa, on syytä käydä lääkärissä.
Nännin ja nännipihan ihottumista ja niiden hoidosta löydät lisää tietoa Terveyskirjaston artikkelista.