Siirry sisältöön
Onko minulla normaalia herkemmät paikat?
ID 319763
Olen ajatellut monia vuosia että Onko minulla normaalia herkemmät paikat? minulle on moni sanonut että voinkin todella kovaa ja kiemurtelen nautinnosta joka tuntuu koko kropassa. Onko tämä normaalia? Ajatus on pyörinyt pitkään mielessäni. Välillä nolottaa kun nautin niin paljon

Asiantuntija vastaa
19.08.2026 klo 12:34 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistäsi. Kyllä, voimakaskin seksuaalinen nautinto ja voimakkaat keholliset reaktiot voivat olla täysin normaaleja. Ihmiset kokevat seksuaalista nautintoa ja myös ilmaisevat sitä eri tavoin. Ulospäin näkyvä reaktio ei siis kerro siitä, mikä olisi “oikea” tai normaali tapa nauttia.
Ihmiset aistivat eri tavoin esimerkiksi kosketusta ja kipua, ja myös seksuaalisen nautinnon kokeminen vaihtelee ihmisestä toiseen. Siihen, kuinka voimakkaalta nautinto tuntuu, voivat vaikuttaa monet asiat, kuten kehon yksilölliset erot, kiihottuminen, mieliala, tilanne ja turvallisuuden tunne. Sinun kokemuksesi ei siis tarkoita, että sinussa olisi jotakin epänormaalia tai että nautintosi olisi “liian voimakasta”.
Sinulla ei ole mitään syytä hävetä sitä, että koet nautintoa voimakkaasti tai että kehosi reagoi siihen näkyvästi. Seksuaaliselle nautinnolle ei ole olemassa yhtä oikeaa voimakkuutta tai tapaa, jolla sitä pitäisi ilmaista. Sinun ei myöskään tarvitse verrata omaa tapaasi nauttia muiden tapaan.
Toivottavasti vastauksesta on apua sinulle. Voit halutessasi tulla keskustelemaan aiheesta lisää seksuaalineuvontachattiimme.