Siirry sisältöön
Onko haitallista, jos klitoriksessa on smegmaa koko ajan?
ID 197656
Hei, olen teinityttö ja olen huomannut häpyhuulissa smegmaa, saan sen helposti vedellä pois, mutta sitä on myös klitoriksessa josta en ole saanut sitä pois, joten onko haitallista jos siellä on smegmaa koko ajan?

Asiantuntija vastaa
07.08.2020 klo 10:20 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistä!
Hyvä juttu, että selvittelet sinua askarruttavaa asiaa 🙂 Näkemättä kuvailemaasi “smegmaa” on mahdotonta ottaa varmasti kantaa siihen, mitä se on. Päivittäinen vesipesu ilman suurempia hankauksia riittää alapesuksi. Voit lukea tästä lisää vastauksen alla olevien linkkien kautta.
Kuvailemasi erite voi liittyä tulehdukseen. Jos sinulla on sen lisäksi, kuten kutinaa, kirvelyä, arkuutta häpyhuulissa ja limakalvoilla, niin sinun kannattaa mennä lääkäriin asian selvittämiseksi. Jos sinulla on ollut suojaamatonta seksiä, niin seksitaudin mahdollisuus tulee myös poissulkea. Muutoin voit vielä seurata tilannetta. Myös esimerkiksi hiivatulehdukseen voi liittyä valkovuotoa, joka on kokkaremaista, vaaleaa ja limakalvon seinämiin tarttuvaa. Tämäkin asia selviää kuitenkin lääkärissä ja sieltä saat myös tarkemmat hoito-ohjeet vaivaasi. Halutessasi voit tulla keskustelmaan asiasta lisää seksuaalineuvontachatiimme.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua!