Siirry sisältöön
Onko ehkäisykapselin vaihdon jälkeen käytettävä kondomia lisäehkäisynä?
ID 301374
Hei! Minulle asennettiin vuoden 2020 joulukuussa ehkäisykapseli. Nyt kun tuli sen vaihtamisen aika, niin lääkäri unohti kertoa minulle, kuuluuko vaihdon jälkeen käyttää kondomia seuraavat 7 päivää. Mietinkin siis, että pitäisikö tässä tilanteessa tehdä niin vai ei?

Asiantuntija vastaa
22.11.2023 klo 14:26 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kerroit viestissäsi, että sinulle on vaihdettu uusi ehkäisykapseli edellisen kapselin tilalle. Pohdit nyt, että tarvitseeko sinun käyttää lisäehkäisyä uuden ehkäisykapselin aloitusvaiheessa, kun lääkäri ei tästä ollut sinulle maininnut vaihdon yhteydessä.
Hienoa, että olet pohtinut ehkäisyn jatkumista. Ehkäisykapselin vaihdon yhteydessä ei onneksi raskauden suhteen tarvita lisäehkäisyä, jos aikaisempi ehkäisykapseli on ollut voimassa ja sinulle vaihdetaan samalla käynnillä uusi ehkäisykapseli tilalle. Uusi kapseli lähtee vaikuttamaan heti ja koska ehkäisymuoto ei muutu, niin raskauden ehkäisyn suhteen tilanne jatkuu katkeamatta.
Jos ehkäisykapselin käytön aloittaa ensimmäistä kertaa ja ehkäisykapselia ei aseteta kuukautisten alkaessa, vaan jossain muussa kohtaa kuukautiskiertoa tai ehkäisymuotoa vaihdetaan esimerkiksi yhdistelmäehkäisystä ehkäisykapseliin, niin tällöin lisäehkäisyn käyttö ensimmäisen 7vrk ajan on suositeltavaa, että ehkäisykapseli on ehtinyt vaikuttaa riittävän ajan.
Kapselin vaihdon jälkeen voi toisinaan esiintyä tiputteluvuotoa, mutta usein tilanne tasaantuu 3-6 kuukauden kuluessa.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit halutessasi tulla juttelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachattiimme. Chatin löydät täältä.