Siirry sisältöön
Olenko aseksuaali?
ID 269797
Oon 18v tyttö ja ajattelin että oon aseksuaali, mut oon itsetyydyttäny seksilelulla (mikä tuntuu hyvältä) ja nyt ehkä haluisinkin harrastaa seksiä. En enää tiiä oonko sittenkään aseksuaali vai oonko vaan jotenki kypsyny hitaammin.

Asiantuntija vastaa
24.01.2022 klo 16:09 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi.
Pohdit viestissäsi omaa seksuaalisuuttasi ja sitä oletko mahdollisesti aseksuaali. Aseksuaaliksi kutsutaan henkilöä, joka ei tunne lainkaan tai kokee hyvin vähän seksuaalista vetovoimaa muita ihmisiä kohtaan ja joka itse määrittää itsensä aseksuaaliksi. Aseksuaalisuus ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että henkilöllä olisi matala seksuaalivietti.
Suhtautuminen seksiin ja sen harrastamiseen on hyvin yksilöllistä: joidenkin aseksuaalien elämässä seksillä ei ole minkäänlaista roolia, kun taas toisten aseksuaalien elämään seksi kuuluu esimerkiksi itsetyydytyksen tai toisen henkilön kanssa harrastettavan seksin kautta. Seksuaalisuus on myös hyvin joustavaa, eikä itseään tarvitse lokeroida mihinkään mikäli se ei tunnu hyvältä. Kokemus omasta seksuaalisuudesta voi elää ja kehittyä elämän mukana, se on täysin ok. Täältä voit lukea lisää aseksuaalisuudesta.
Pohdit myös voisiko kyse olla siitä, että olisit kypsynyt hitaammin. Jokainen on yksilö ja kehittyy omaa tahtiaan. On siis hyvin yksilöllistä milloin seksi toisten kanssa alkaa kiinnostaa ja milloin kokee olevansa valmis seksiin toisten kanssa.
Voit tutustua kaikessa rauhassa omaan seksuaalisuuteesi ja siihen mikä tuntuu sinusta hyvältä. Jos aihe mietityttää kovasti, olet tervetullut juttelemaan lisää seksuaalineuvontachattiin.