Siirry sisältöön
Tarkempia neuvoja vaihtaessa ehkäisyvalmistetta toiseen
ID 287923
Olen vaihtamassa yhdistelmäehkäisypillereistä kierukkaan. Vaihto tapahtuu tyhjennysvuotoni aikana (ylihuomenna) ja tyhjennysvuotoni alkoi tänään, neljäntenä ja viimeisenä lumepilleripäivänä. Tajusin vasta nyt, etten ole ihan varma, pitääkö minun siis huomenna illalla vielä ottaa uuden läpyskän ensimmäinen pilleri? Tiedän, että ette välttämättä ehdi vastata ”ajoissa”, mutta kiitos jo etukäteen.

Asiantuntija vastaa
07.12.2022 klo 15:49 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi ehkäisypillereistä hormonikierukkaan vaihtoa sekä sitä, tulisiko sinun aloittaa uusi liuska lumepillereiden jälkeen, sillä hormonikierukkaa ei aseteta viimeisen vaikuttavaa ainetta sisältävän pillerin jälkeisenä päivänä.
Valitettavasti olen tässä asiassa tiedonhaun varassa. Löysin itse Päijät-Hämeen terveydenhuoltopalveluiden nettisivuilta Käypä hoito -suosituksen taulukon, jossa kerrotaan ohjeet ehkäisyvalmisteesta toiseen vaihtamiseen. Tämän taulukon mukaan ohje näyttäisi olevan se, että hormikierukkaa suositellaan asennettavaksi viimeisen lääkeainetta sisältävän pillerin jälkeisenä päivänä tai seuraavan seitsemän vuorokauden kuluessa, mikäli ymmärrän taulukon ohjetta oikein. Lumepillerit eivät sisällä vaikuttavaa lääkeainetta vaan kyse on lääkettä sisältävästä viimeisestä pilleristä. Taulukon löydät täältä. Mikäli haluat varmistaa asian, niin kannattaa soittaa lähimpään ehkäisyneuvolaan tai kuntasi terveydenhuollon neuvontaan. Terveydenhuollossa osataan antaa neuvo sinulle tähän tilanteeseen. Kondomi on myös aina hyvä lisäehkäisymenetelmä, kun ei ole varma ehkäisytehosta.
Toivottavasti vastaukseni auttaa sinua eteenpäin asiassasi!