Siirry sisältöön
Täytyykö ensimmäisellä seksikerralla suojautua?
ID 318408
Mulla ja mun tyttöystävällä on tulossa pian eka seksikerta. Kyseessä on molempien eka kerta ja ollaan molemmat vulvallisia, eli raskauden riskiä ei oo. Tarvitaanko me silti ehkäisyä? Voiko seksitaudit tarttua, jos kumpikaan ei ole ennen harrastanut seksiä?

Asiantuntija vastaa
12.01.2026 klo 11:56 , Väestöliitto
Hei! Kiitos kysymyksestäsi. On tosi tärkeää pohtia suojautumista ennen ensimmäistä seksikertaa.
Jos kumpikaan ei ole aiemmin ollut missään seksikontaktissa (mukaan lukien suuseksi tai genitaalialueen koskettelu jonkun toisen kanssa), seksitautien riski on käytännössä hyvin pieni. Jos taas jommallakummalla on ollut aiempia juttuja, niin tällöin seksitautinäytteillä käynti on järkevää ennen seksikontaktia. Tartuntariskiä voi pienentää käyttämällä suuseksisuojaa limakalvojen suojana ja tarvittaessa kondomia seksilelun päällä, sekä huolehtimalla käsihygieniasta ja siitä, ettei samaa sormea/lelua siirretä eri alueiden välillä ilman pesua.  Liukuvoide tekee seksistä myös usein nautinnollisempaa ja voi auttaa suuseksisuojaa pysymään paremmin suojattavan alueen päällä.  Tarkemmin suojautumisesta ja vulvallisten välisestä seksistä voit lukea tästä artikkelistamme.
Ekaan kertaan liittyen tärkeintä on edetä rauhassa, kysellä toiselta mikä tuntuu hyvältä ja kertoa toiselle mitä itse toivoo ja mihin on valmis. Seksin saa keskeyttää missä kohtaa tahansa, jos oma tai toisen olo tulee epämukavaksi.  Voit lukea lisää ekasta kerrasta tästä artikkelistamme.
Halutessasi voit tulla juttelemaan aiheesta myös Väestöliiton nuorten maksuttomaan seksuaalineuvontachattiin. Chattiin pääset tästä linkistä.