Siirry sisältöön
Mitä tehdä jos on epävarma siitä, onko valmis seksiin?
ID 246765
Moikka! Olen tyttö ja olen miettinyt seksin harrastamista luottavan ja mukavan henkilön kanssa. Hän on itse sanonut,että haluaisi harrastaa seksiä. Minua hieman pelottaa ja olen vähän epäarma, mutta silti haluisin jo. Mitä teen ?

Asiantuntija vastaa
19.03.2021 klo 10:28 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että elämässäsi on luotettava ja mukava henkilö, joka toivoisi seksiä kanssasi. Kerrot sinulla olevan samoja fiiliksiä, mutta epäröit vielä, ja toivot apua tilanteeseen.
Seksin tulee perustua halulle tehdä sitä, mitä tehdään. Epävarmuuden ja pelon fiilikset ovat sellaisia, jotka voivat kertoa siitä, että vielä ei ole seksiin valmis. On tavallista, että seksiä hieman jännittää, mutta jännityksen kuuluisi olla ennemminkin kutkuttavaa ja innostavaa kuin pelkoja herättävää.
Seksiin liittyvissä asioissa on tärkeää kuunnella omia rajoja ja itselle sopivaa ajoitusta. Seksiä on myös monenlaista, ja joskus tilanne voi olla se, että on valmis esimerkiksi halailuun ja pussailuun, mutta ei vielä sukuelinten kosketteluun. Seksissä ei koskaan kuuluisi tehdä asioita, mitä itse tai kumppani ei halua tehdä. Seksiin painostaminen tai sen jatkuva ehdottelu ei myöskään ole ok, jos toinen on epävarma.
Kerrot viestissäsi lyhyesti tästä mahdollisesta seksikumppanista, joka on mielestäsi luotettava ja mukava. Onko teillä ollut muunlaista läheisyyttä kuin seksiä? Koetko olosi turvalliseksi hänen seurassaan? Miten keskustelu seksistä sujuu? Mukava ja luotettava ihminen kunnioittaa sinun epävarmuuttasi seksin suhteen ja tekee kanssasi muita asioita, jos et halua seksiä. Seksiin ei missään luotettavassa ihmissuhteessa ole kiire.
Jos kyseessä on nettituttu, jota et ole tavannut, niin seksin ehdottaminen ei ole ensimmäinen askel kasvokkaiseen tutustumiseen. Nettituttu ei myöskään välttämättä ole luotettava ja suojaikärajat on syytä muistaa seksiin liittyvissä asioissa netissä ja livetilanteissa.
Suosittelen sinulle, että tulet seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan tilanteestasi, sillä viestisi jättää monia kysymyksiä auki, joista voisi olla hyvä keskustella. Voimme pohtia yhdessä tilannettasi, ja se voi selkeyttää sinulle omia ajatuksiasi.