Siirry sisältöön
Miten voin määritellä oman seksuaalisen suuntautumisen?
ID 300436
mä en ole ihan varma liittyykö tää aiheeseen, mutta mulla on tullut tästä tosi paljon keskustelua kavereiden kanssa eli jos esimerkiksi kokee itsensä lesboksi tai homoksi, eli kiinnostui vain omasta sukupuolesta, onko mahdollista että julkkisihastus (celebrity crush) on vastakkaista sukupuolta? mun mielestä voi olla, mutta parin kaverin mielestä silloin kiinnostuu myös vastakkaisesta sukupuolesta, eli ei ole lesbo/homo tms.

Asiantuntija vastaa
06.11.2023 klo 12:56 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan. Kerroit kysymyksessäsi, että olette kavereiden kesken pohtineet miten voi määritellä omaa seksuaalista suuntautumistaan ja voiko esimerkiksi julkkikseen ihastuminen muuttaa kokemusta omasta seksuaalisesta suuntautumisesta.
On varsin tavallista, että omaa seksuaalista suuntautumista pohtii ja nämä pohdinnat ovat varsin tavallisia murrosiässä. Seksuaalinen suuntautuminen ajatellaan nykyään ihmisen ominaisuudeksi, joka voi pysyä samana, muuntua tai josta ihminen voi löytää elämänsä aikana uusia ulottuvuuksia. On myös tavallista, että esimerkiksi hetero kokee ihastumisen tunteita samaan sukupuoleen joskus, ja sama pätee homoseksuaaliin. Yksittäiset ihastumisen tuntemukset eivät välttämättä muuta seksuaalista suuntautumista.
Mitä tulee seksuaalisen suuntautumisen määrittelyyn, niin sitä ei voi kukaan tehdä toisen puolesta. Kyse on henkilökohtaisesta kokemuksesta, ja tähän kokemukseen voi mahtua myös värejä. On tosi yleistä, että kokemus ei ole täysin ääripäässä vaan se joustaa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä muuta seksuaalista suuntautumista.
Omaa kokemusta, ajatuksia ja tunteita kohtaan kannattaa olla myötätuntoinen ja joustava. On siis ok olla sen suhteen epävarma tai sitten tietää varmasti. Olennaisinta ei ole se, että voi määritellä muita vaan, että jokaisella on mahdollisuus määritellä tai olla määrittelemättä itse itsensä.
Mikäli tämä herättää sinussa lisäkysymyksiä tai pohdintoja, olet lämpimästi tervetullut meidän seksuaalineuvontachattiin juttelemaan. Chatin löydät täältä.