Siirry sisältöön
Miten suhtautua kondyloomaan?
ID 263753
Moi, minua mietityttää kun minulla todettiin elokuun alussa kondylooma. Sukupuoli elimen alueella oli näppyjä ja lääkärin mukaan suussa myös poikkeamia… Olen hoitanut niitä voiteella ja vielä välillä sukupuoli elimen alueelle saattaa muodostua pieniä epäkohtia ja äsken kun tarkistin pitkästä aikaa suutani niin siellä oli myös poikkeamia havaittavissa… minä viime viikolla kyllästyin tähän tilanteeseen kun olen sinkku enkä ole harrastanut tässä seksiä sitten oikeastaan tai yhden todella tutun tyypin kanssa ja viime viikolla harrastin entisen tutun kanssa niin nyt sitten mietin että olikohan se järkevää… mutta kun ei sitä voi tietää että voinko levittää sitä vielä vaikka niitä syyliä välillä muodostuisikin tai niin itse ajettelen… yhdynnässä meillä oli kondomi mutta kun annoin tälle naiselle suuseksiä niin siinä ei ollut… hän on kyllä sillein tuttu ja totta kai kerroin hänelle että minulla voi vielä olla sitä virusta sillein että voin tartuttaa sitä… ja saattaa myös olla hyvinkin mahdollista että häneltä silloin sain sen kondylooman että hän ei ole mikään random tai tilanteesta tietämätön… mutta silti mietin että mitä jos tämä on sitä virustyyppiä joka altistaa vaikka sille syövälle vaikka yleensähän jos tulee näkyviä muutoksia niin se ei sitä ole… mutta kyllästyin tähän tilanteeseen ja mietin vain että kun tod näkösesti tosi moni saa sen kondylooman jossakin vaiheessa ja monella on se vaikka ei olisi mitään oireitakaan.. niin tämmösiä mietteitä minulla… mitä ajatuksia herättää?

Asiantuntija vastaa
09.11.2021 klo 16:25 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
HPV eli ihmisen papilloomavirus on yleisin seksin kautta leviävä virus, ja seksin välityksellä leviäviä HPV-tyyppejä on useita kymmeniä. Osa tyypeistä voi aiheuttaa kondyloomia, eli visvasyyliä sukuelinten limakalvoille, peniksen iholle, suuonteloon, sekä peräaukkoon ja sen ympärille. Tartunnan saamisesta syylien ilmestymiseen voi kestää kuukausista vuosiin. HPV voi tarttua yhdynnän lisäksi suuseksissä ja käsien välityksellä. Suurin osa papilloomaviruksen kantajista on oireettomia, ja myös oireeton kantaja voi tartuttaa seksikumppaneitaan. Papilloomavirus poistuu elimistöstä maksimissaan neljän-viiden vuoden kuluttua tartunnasta. Lisätietoa HPV-viruksesta ja kondyloomasta naisella voit lukea täältä. Miehen kondyloomasta lisätietoa löytyy täältä.
Kondomin käyttö ei täysin suojaa HPV-viruksen tarttumiselta. Kuitenkin kondomin ja suuseksisuojan käyttö muiden seksitautien ehkäisemiseksi on tärkeää emätinyhdynnän lisäksi suu- ja anaaliseksissä. Koska melkein kaikki seksitaudit voivat tarttua myös suuseksissä, on suuseksissä hyvä käyttää suuseksisuojaa. Suuseksisuojan voi tehdä esimerkiksi kondomista. Täältä voit lukea lisää suuseksisuojan tekemisestä. Täällä on puolestaan lisätietoja siitä miten suojautua suuseksissä seksitaudeilta. Lisätietoa seksitaudeista löydät täältä. Aiemmin sairastettu kondylooma ei suojaa uudelta tartunnalta. Kondyloomia aiheuttavat tavallisesti HPV-virustyypit 6 ja 11, jotka ovat ns. matalan syöpäriskin virustyyppejä.
Seksikumppaneiden kanssa on aina tärkeää sopia yhdessä ehkäisystä, sen käyttämisestä tai käyttämättä jättämisestä. Tässä keskustelussa on reilua olla rehellinen myös siitä, millainen oma seksitautitilanne on: milloin on käynyt testeissä, onko tällä hetkellä tiedossa jokin todettu tartunta ja niin edelleen. Vain avoin ja rehellinen keskustelu antaa kummallekin osapuolelle mahdollisuuden tehdä tietoisia valintoja siitä, millaisia riskejä seksin suhteen haluaa ottaa. Suostumuksen saaminen kerran esimerkiksi ehkäisyn käyttämättä jättämiseen ei tarkoita sitä, että suostumus on olemassa aina.
Seksikumppaneiden vaihtuessa kannattaa seksitautitesteissä käydä säännöllisesti, oireettomanakin. Täältä löydät lisää tietoa seksitautitesteistä.
Seksitaudeista ja ihmissuhteista voi tulla yhdessä keskustelemaan seksuaalineuvonnan chattiin.