Siirry sisältöön
Miten ratkaista perheen lapsiluku?
ID 214270
Haluan toisen lapsen, mieheni ei. Mielestäni minulla on asiassa suurempi päätäntävalta, sillä a) keho on minun, ja minä käyn läpi raskauden ja synnytyksen b) jos eroamme mieheni
kanssa, en ehkä ehdi saada toista, sen sijaan hänellä on vielä aikaa perustaa uusi perhe jos ottaa nuoremman naisen. Miten tämän voi tasa-arvoisesti ratkaista?

Asiantuntija vastaa
23.09.2020 klo 13:52 , Väestöliitto
Olette joutuneet tosi hankalaan tilanteeseen parisuhteessanne. Vaikka argumenttisi ovat perusteltuja, tämä kysymys ei todennäköisesti ole ratkaistavissa järki- tai tasa-arvoperustein. Tuot esiin faktoja, mutta minua kiinnostaisi oikeastaan enemmän tunteet, jotka teillä molemmilla liittyy tähän aiheeseen.
Minulla onkin tarjota sinulle enemmän lisäkysymyksiä kuin vastauksia, mutta toivottavasti niitä pohtimalla näitä asiaan voisi tulla ratkaisu. Mietin, että olitteko keskustelleet toivomastanne lasten lukumäärästä? Onko toinen teistä muuttanut mielensä? Kummallakin on siihen myös oikeus, vaikka toinen voikin tuntea itsensä petetyksi.
Kehosi on sinun ja sinulla on oikeus päättää siitä ja sinulla on tietysti myös oikeus toivoa toista lasta. Silti kumppanillasi on yhtäläinen oikeus päättää haluaako hän uudestaan vanhemmaksi. Raskaus ja synnytys koskee sinun kehoasi, mutta vastuu lapsesta jakautuu molemmille vanhemmille. Naiset ja miehet ovat kiistatta epätasa-arvoisessa asemassa sen suhteen, että miehillä on mahdollisuus tulla biologiseksi vanhemmaksi myös korkeammassa iässä, mutta tälle asialle emme voi mitään.
Joskus tällaisissa tilanteissa voi yrittää tehdä roolinvaihdon lisätäkseen omaa ymmärrystä. Mitä tapahtuisi, jos omaksuisit miehesi argumentit, mitä ne ovatkaan? Tuntisitko kumppaniasi kohtaan myötätuntoa, pettymystä tai jotain muuta?
Jos se lohduttaa yhtään, aika moni pari kohtaa tämän saman haasteen. Jos teillä on halua jatkaa tässä parisuhteessa, neuvoni olisi ottaa aikalisä ja keskittyä sen aikana vahvistamaan yhteyttä kumppaniin. Kannattaa kiinnittää huomiota omaan ja kumppanin tyytyväisyyteen nykyisessä perhe-elämässä. Huomioitteko toistenne vahvuuksia vanhempina ja kumppaneina? Otan nämä asiat esiin siitä syystä, että usein yhteyden vahvistuessa kumppaneiden välillä myös yhteinen suunta tulevaisuudelle on helpompi löytää.
Isoin kysymys pidemmällä aika välillä on, voitko olla tyytyväinen teidän parisuhteeseen ja perheeseen näin? On tosiaan mahdollista, kuten itsekin arvelet, että toinen lapsi voi jäädä toiveeksi vaikka eroaisitte. Silti omasta haaveesta luopuminen voi tehdä todella kipeää ja siksi se onkin tärkeää selvittää siihen liittyvät tunteet ja ajatukset. Epäilen, että asiasta tulee teille herkästi riitaa. Olisikin tärkeää, että pystyisitte keskustelemaan asiasta niin, että todella kuulisitte toistenne näkökulmia. Useimmat tarvitsevat ulkopuolisen apua tällaisen keskustelun käymiseen, sillä se on parisuhteelle niin haastava.