Siirry sisältöön
Miten päästä yli ahdistuksesta, joka liittyy pornon katseluun?
ID 276981
Hei! Katsoin joskus pornoa joka on aivan moraalieni vastaista ja ahdistuin siitä kovasti. Minulle jäi siitä hirveä fiilis ja häpeän sitä. En tiedä millä päästää ahdistuksesta irti. Tuntuu siltä etten pääse tästä tunteesta yli. Mitä tehdä?

Asiantuntija vastaa
13.05.2022 klo 15:40 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pornon katselu voi herättää kaikenlaisia tunteita ahdistuksesta kiihottumiseen. Erilaisia tunteita voi myös tulla samanaikaisesti, eli porno voi esimerkiksi kiihottaa, hävettää, huvittaa, yököttää ja ahdistaa. Sellainenkin materiaali, mikä on arvojen vastaista, voi herättää kiinnostuksen. Tämä ei kerro siitä, miten sinä seksuaalisuutesi koet tai, että itse haluaisi tehdä samanlaisia asioita kuin videolla tehdään. Porno on luonteeltaan tehty sellaiseksi, että se saa katsojan huomion. Porno voi myös järkyttää, ja tästä syystä sille on asetettu ikärajaksi 18 vuotta.
Porno on viihdettä, ja moni katsoo pornoa, jonka sisältö ei vastaa omien arvojen mukaista toimintaa. Tämä ei tee ihmisestä pahaa, sillä kyseessä on näytelty toiminta. Pornoa löytyy laidasta laitaan, ja kun pornoviidakossa pyörii, törmää varmasti myös sellaiseen materiaaliin, mikä inhottaa itseä. Joskus tilanteeseen voi liittyä sisällön lainvastaisuus, ja tällaisen materiaalin katsominen voi herättää syyllisyyden ja häpeän tunteita. On kuitenkin tärkeää tietää, että laittomankaan materiaalin näkeminen internetissä ei varsinaisesti ole laitonta. Sen tallentaminen omalle tietokoneelle, tai jakaminen puolestaan on. Laittomasta materiaalista kannattaa kuitenkin ilmoittaa esimerkiksi poliisille, tai antaa siitä nettivihje Pelastakaa lapset Ry:n kautta. Nettivihjeen löydät täältä.
Pyydät viestissäsi apua ahdistuksen käsittelyyn. Kerrot, että sinulle on jäänyt omien moraalikäsitysten vastaisen pornon katsomisesta hirveä fiilis ja häpeän tunne. Tässä on tärkeää tunnistaa, onko kyse ainoastaan tuon materiaalin katsomisesta, vai ahdistutko muutenkin herkästi? Onko sinulla tapana jäädä vatvomaan menneitä tapahtumia ja kokea niistä valtavaa syyllisyyttä? Joskus on mahdollista, että ihminen jää jumiin menneiden asioiden vatvomiseen tavalla, mikä liittyy laajemmin mielenterveydellisiin seikkoihin kuten ahidstuneisuushäiriöihin tai pakko-oireisiin. Mikäli olet jatkuvasti ahdistunut tästä tai muista asioista, ja koet sen vaikuttavan hyvinvointiisi tai muuhun elämääsi, on tärkeää jutella asiasta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Joskus myös hakeutuminen psykiatrisen sairaanhoidon pariin on tärkeää.
Toivot viestissäsi apua hankalista tunteista eroon pääsemiseen. Hankalista tunteista ei kannata sinänsä pyrkiä eroon, se on usein oikeastaan mahdotonta. Tätä voi kuvata vertauskuvallisesti juoksuhiekan avulla. Mitä enemmän hankalista tunteista pyrkii eroon ja räpiköi juoksuhiekassa, sitä syvemmälle vajoaa. Eroon pääsemisen sijaan kannattaa pysähtyä ja antaa niiden tulla ja mennä. Tämä on taito, jota voi harjoitella. Elämään kuuluu hankalat tunteet ja menneisyydestä löytyy aina asioita, joita ei olisi toivonut tehneensä. Irti päästämisen ja itsemyötätunnon taitojen harjoittelusta voi olla merkittävää apua. Näiden taitojen harjoittelu vaatii aikaa ja voi joskus vaatia terapeuttista tukea. Voit kuitenkin päästä liikkeelle tietoisuustaitoja harjoittelemalla. Tietoisuustaitoharjoituksia löydät esimerkiksi täältä. Kannattaa myös pyrkiä elämään elämää tavalliseen tapaan. Tapaa ystäviäsi ja tee tavallisia asioita, joista sinulle on aiemmin tullut hyvä mieli, vaikka se tuntuisi haastavalta.
Lopuksi on tärkeää sanoa, että mikäli pornossa oli jotakin sellaista, mistä nautit, voi kyse olla myös seksuaalisista mieltymyksistä. Mieltymykset voivat pelästyttää, mikäli ne poikkeavat siitä, mistä muut vaikuttavat olevan seksuaalisesti kiinnostuneita. Kaikenlaisista mieltymyksistä on lupa puhua seksuaalineuvontachatissamme, jonka löydät täältä. Chattiin voi tulla rohkeasti juttelemaan aiheesta. On kuitenkin täysin mahdollista, ettei kyse ole mieltymyksistä, vaan yksinkertaisesti jäit syystä tai toisesta katsomaan kyseistä materiaalia, ja koet siitä nyt hankalia tunteita. Häpeän ja inhon tunteet ovat monesti hyvin vaikeita tunteita käsitellä, mutta niitä voi oppia käsittelemään niin, etteivät ne enää vie sinua samalla tavalla mukanaan.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi. Tervetuloa chattiin jatkamaan keskustelua, mikäli asia vielä mietityttää.