Siirry sisältöön
Miten korjata parisuhdetta pitkällisen pettämisen jälkeen?
ID 244449
Sain viikonloppuna tietää että vaimolla on ollut 4 vuoden seksisuhde työkaverinsa kanssa! Olen tätä jo pidempään epäillyt ja aina minua on moitittu mustasukkaisuudesta sekä päävikaisuudesta. Meillä on kaksi lasta joista vanhempi on jo aikuinen mutta toinen on 15v. Vaimoni haluaisi jatkaa avioliittoa mutta itse en ole aivan varma jatkosta koska en halua että ollaan minkäänlaisessa kulississa. Minulla on tapahtunut pienessä ajassa läheisten kuolemisia ja nyt tämä tuli kirsikkana kakun päälle! Takki on hyvinkin tyhjä tällä hetkellä ja kysyisin neuvoa miten edetä koska halua edes jonkinlaista olisi jatkaa tätä jo 30 vuotta kestänyttä suhdetta.

Asiantuntija vastaa
25.02.2021 klo 10:22 , Väestöliitto
Hei,
kysyt mahdollisuuksista korjata parisuhdetta puolisosi pitkään kestäneen uskottomuuden valjettua sinulle. Koska kysymyksesi sisältää ajatuksen parisuhteenne jatkamisesta, vastaan tästä näkökulmasta.  Keskeistä on pohtia, millaisia muutoksia olisi parisuhteessanne tapahduttava, jotta se olisi mahdollista.
Kerrot epäilleesi uskottomuutta jo pidempään, mutta kumppanisi on kieltänyt asian ja syyllistänyt sinua tarpeettomista epäilyistä. Puolisosi on elänyt sinulta salattua todellisuutta vuosien ajan, kun sinulla on ollut aikaa käsitellä asiaa vasta muutama päivä.
Kerrot menettäneesi läheisiäsi lyhyen ajan sisällä. Uskottomuuden tultua ilmi, nousevat usein pintaan voimakkaat menettämiseen liittyvät tunteet. Vaikka et ole nyt menettänyt fyysisesti ihmistä, olet menettänyt luottamuksesi puolisoosi ja siihen, miten ole yhteisen elämänne nähnyt. Vaikka menetykset ovat erilaisia, menetyksen aktivoima tunnetaakka on samankaltainen. Pintaan nousevat erilaiset pelot, viha, katkeruus, pettymys ja, ennakoimattoman menetyksen kyseessä ollessa, epäusko.
Uskottomuus koettelee petetyn osapuolen itseluottamusta ja -varmuutta. Puntariin joutuvat käsitykset omista tunnekokemuksista ja puolison tunteiden rehellisyydestä. Petetty osapuoli pohtii, onko kaikki parisuhteeseen ja yhteiseen elämään liittyvä ollut valheellista? Voiko omiin tunteisiin enää luottaa? Onko tunneyhteys puolison kanssa ollut todellinen, ja jos on, niin miten ja miksi ei ole huomannut sen kadonneen?
Joudut nyt käsittelemään aiempia kokemuksiasi, torjuttuja epäilyjäsi ja elettyä parisuhdearkeanne juuri saamasi uuden tiedon valossa. Juuri nyt mielessäsi on varmasti paljon asioita. Ota itsellesi aikaa käsitellä tunteitasi ja tapahtunutta. Mitään päätöksiä tai ratkaisuja ei tarvitse tehdä heti. Sinun ei myöskään tarvitse antaa kumppanillesi vastausta parisuhteen jatkamisesta tai päättymisestä. Pitäkään kestäneen sivusuhteen aikana puolisosi on vähintäänkin alitajuisesti pohtinut erilaisia mahdollisuuksia, joita uskottomuuden paljastuminen merkitsisi. Sinä olet näiden ajatusten äärellä vasta nyt. Anna itsellesi lupa käsitellä asiaa.
Pitkään parisuhteeseenne liittyy varmasti myös paljon hyvää ja arvokasta. Punnitse mielessäsi omia mahdollisuuksiasi arvioida parisuhteenne sisältämää hyvää ja vaalimisen arvoista suhteessa nyt paljastuneeseen todellisuuteen. Millaisiin muutoksiin sinä olet valmis, entä puolisosi? Miten näihin muutoksiin päästään?
Uskottomuus on yksi parisuhteen suurimmista kriiseistä. Pettäminen ei ole koskaan rakentava keino käsitellä parisuhdeongelmia. Pikemmin se kertoo kykenemättömyydestä tai haluttomuudesta kääntyä oman puolison puoleen ongelmatilanteissa – ja näiden ydinsyiden äärelle tulee pysähtyä, jos haluaa päästä uskottomuuden yli. Onko parisuhteenne emotionaalisesti turvallinen?  Oletteko läsnä toisillenne, kuuletteko toisianne? Tuletteko kuulluksi ja kohdatuksi? Entä rakastetuksi?
Tai onko suhteenne täyttynyt torjunnasta, ongelmien väistämisestä ja negatiivisuudesta? Miksi näin on päässyt tapahtumaan? Mitä teidän täytyy oppia tekemään toisin, jotta avautuu mahdollisuus luottamuksen palauttamiseen? Voitteko valita yhteisen elämän, vaalien sitä hyvää ja toimivaa, mitä parisuhteessanne edelleen on ja hyväksyen luottamuskriisin ainakin toistaiseksi?
Uskottomuus horjuttaa parisuhteen peruspilareihin kuuluvaa luottamusta niin voimakkaasti, että udelleenrakennukseen tarvitaan usein ulkopuolista apua. Pariterapia voi auttaa teitä käsittelemään tapahtunutta ja mahdollisesti löytämään uusia askelmerkkejä parisuhteenne tulevaisuuteen. Helppoa se ei tule olemaan, mutta sitoutumalla muutokseen, mahdollista toki