Siirry sisältöön
Miten klamydia vaikuttaa hedelmällisyyteen?
ID 268152
Mulla todettiin vähän aikaa sitten klamydia ja sain siihen antibiootit. Luin jostain, että klamydia vaikuttaa hedelmällisyyteen. Mietin, että kuinka pian tällainen vaikutus näkyy. Onko taudin täytynyt olla useamman vuoden vai riittääkö muutama kuukausi saamaan aikaa pysyviä muutoksia/vaurioita? Olen siis 17-vuotias tyttö.

Asiantuntija vastaa
29.12.2021 klo 13:55 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!
On hienoa, että olet vastuullisesti hakeutunut seksitautitesteihin, ja saanut klamydiaan tarvittavaa hoitoa. Monet seksitaudeista voivat olla oireettomia, joten testeissä käyminen on aiheellista, jos on suojaamatonta seksiä uuden kumppanin kanssa, tai suojaus pettää kesken seksin.
Hoitamattomana klamydia voi aiheuttaa sisäsynnytintulehduksen, josta voi seurata lapsettomuutta. Aina näin ei kuitenkaan ole. Joka neljäs sisäsynnytintulehduksen sairastanut saa jonkin jälkiseurauksen tulehduksesta, kuten munanjohdinvaurion tai -tukoksen. Munanjohdinvaurio tai -tukos lisäävät riskiä munanjohdinraskauteen tai munanjohdinperäiseen hedelmättömyyteen. Toistuvat tulehdukset lisäävät mahdollisia jälkiseurauksia.
Toisin sanoen yksittäinen, lyhytaikainen, hoidettu klamydiatartunta itsessään ei vaikuta hedelmällisyyteen. Mikäli aihe huolestuttaa sinua kuitenkin kovasti, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä lääkäriisi, joka osaa parhaiten ottaa kantaa juuri sinun tilanteeseesi.
Varhainen klamydiatartunnan toteaminen ja hoito ovat tärkeitä jälkiseurauksien ehkäisemiseksi. Klamydiasta voit lukea lisää tietoa täältä. Myös seksitautien ehkäisy kondomia ja/tai suuseksisuojaa käyttämällä on tärkeää. Näin ehkäistään samalla mahdolliset toistuvat tulehdukset, ja sitä kautta riskiä vaikutuksesta hedelmällisyyteen.
Klamydian vaikutuksista hedelmällisyyteen, seksitautien ehkäisystä ja niiden tarttumisesta löytyy lisätietoa myös tästä nettineuvonnan vastauksesta.
Jos klamydian jälkiseuraukset, tai muut seksitauteihin liittyvät asiat huolettavat, kannattaa hakeutua terveydenhuoltoon juttelemaan asiasta. Esimerkiksi gynekologilta, ehkäisyneuvolasta tai terveysaseman lääkäriltä voi saada lisää tietoa seksitaudeista, niiden vaikutuksista ja ehkäisystä, sekä hedelmällisyydestä. Täältä voit lukea lisää tietoa siitä, miten lääkäriin pääsee.