Siirry sisältöön
Miten erottaa valekuukautiset oikeista kuukautisista?
ID 245467
Hei! Miten voin erottaa ns. valekuukautiset oikeista kuukautisista? Minua pelottaa, että olisin raskaana, vaikka kuukautiset tulivat. Olen harrastanut seksiä kondomilla, ja sitä on käytetty oikein. Sellaista lukuunottamatta, että runkkasin poikaystävääni toisella kädellä ennen yhdyntää ennenkuin kondomi oli paikallaan, ja vahingossa runkkasin samalla kädellä kondomin ollessa paikallaan. Eikai tuosta voi tulla raskaaksi? Minua siksi pelottaa ja mietityttää, koska tuntuu, että nämä kuukautiset olisivat niukemmat kuin normaalisti. Ovat olleet kyllä yhtä kipeät ja ehkä jopa hieman kipeämmät kuin aikasemmin, rinnat ovat olleet kipeät, on ollut mielialan vaihteluita ja vuoto oli runsasta kuukautisten kahtena ensimmäisenä päivänä, mutta kolmantena päivänä vuotoa tulikin yhtäkkiä todella niukasti, ja yhdessä vaiheessa meni noin tunti ettei ollut tullut mitään, mutta sen jälkeen rupesi taas tulemaan, mutta vähän. Olen todella peloissani, voivatko nämä olla kuukautisten sijaan valekuukautiset????😩

Asiantuntija vastaa
10.03.2021 klo 16:40 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Pohdit kysymyksessäsi raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa eritteitä on saattanut käden välityksellä siirtyä kondomin päälle ennen yhdyntää ja nyt epäilet raskauden mahdollisuutta.
Raskauden mahdollisuus kuvailemassasi tilanteessa on epätodennäköinen. On kuitenkin totta, että täysin varma ehkäisyväline kondomi ei ole. Kun on tarkka sen käytössä, voi minimoida raskauden riskit.Kun kondomia on käytetty yhdynnän aikana oikein, niin että kondomi on ollut koko yhdynnän ajan käytössä ja penis on otettu pois emättimestä heti yhdynnän jälkeen kondomista samalla kiinni pitäen, ja olette tarkistaneet sen olevan ehjä, on raskaus epätodennäköinen. Raskaudenriskiä lisää, jos käytössä on vääränkokoinen kondomi tai penistä ei poisteta emättimestä kondomista kiinnipitäen ennen kuin erektio laskee. Kondomin kanssa kannattaa käyttää vesipohjaista liukuvoidetta, sillä se suojaa kondomia rikkoutumiselta.
Kerrot viestissäsi, että kuukautisesi ovat olleet osittain normaalia niukemmat. On tosi tavallista, että kuukautisvuodossa voi esiintyä vaihtelua. Kuvailemasi oireet rintojen arkuudesta, mielialavaihteluista ja vuodon määrän vaihtelusta kuukautisten aikana, ovat aivan tavallisia kuukautisiin liittyviä oireita.
Pohdit viestissäsi miten erottaa “valekuukautiset” oikeista kuukautisista. Valekuukautiset eli kuukautisia muistuttavaa vuotoa voi esiintyä alkuraskaudessa ja sitä voi olla vaikea erottaa ns. tavallisista kuukautisista. Raskautta ei voi kuitenkaan todeta oireiden perusteella, vaan raskaus todetaan aina raskaustestillä. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti kun yhdynnästä on kulunut 3 viikkoa tai heti kun kuukautiset ovat myöhässä. Raskaustestin tekemisestä voit lukea lisää täältä.
Viestistäsi syntyy vaikutelma, että sinua huolettaa kovasti raskauden mahdollisuus. Onko tämä huoli ollut sinulla jo pidemmän aikaa, vai liittyykö se juuri näihin kuukautisiin? Joskus raskaudenpelko voi olla niin voimakasta, että siitä on syytä jutella esimerkiksi lääkärin, terveydenhoitajan tai seksuaalineuvojan kanssa. Raskaudenpelko saattaa vaivata mieltä niin paljon, että se vie tilaa muilta asioilta elämässäsi.Mikäli raskaudenpelko häiritsee elämääsi merkittävästi tai sinulla on muita huolia, jotka painavat sinua, kannattaa ottaa nekin puheeksi ammattilaisen kanssa. Ratkaisu huoleen voi löytyä myös hormonaalisista ehkäisymenetelmistä, jotka ovat varmempia ehkäisymenetelmiä kuin kondomi, ja sellaisen käyttöönotto voi helpottaa tilannettasi.
Toivottavasti tämä vastaus rauhoitti mieltäsi hieman. Olet myös tervetullut juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiin.