Siirry sisältöön
Mitä tehdä, kun seksihalut eivät kohtaa kumppanin kanssa?
ID 247646
Moikka. Olen ollut nyt tyttöystäväni kanssa yli 5kk yhdessä. Alussa meillä oli todella paljon seksiä. Milloin autossa ja missäkin ja monta kertaa yössä/päivässä ainakin näemme toisemme. Nähdään yleensä viikon välein ja välillä viikolla. Nyt viimeisen 2 viikon aikana on seksin määrä vähentynyt olemattomiin. Kun koitan tehdä aloitetta, niin vastaus on yleensä että ei ole fiilistä yms, ja se saa minut todella kiukkuiseksi ja yritän olla sitä näyttämättä hänelle. Välillä olen myös haluamattani näyttänyt tuhautumiseni hänelle. Hän sanoo välillä alapäänsä olevan kipeä että ei pysty harrastamaan seksiä. Voiko tämä olla tekosyy? Olen hänelle yrittänyt puhua asiasta, mutta hän ahdistuu hieman eikä halua jatkaa keskustelua. Mistä tässä on kyse? Onko mahdollisesti hänellä tunteet hävinneet vaikka huomaan että hän välittää ja todella rakastaa todella paljon minua, niinkuin minäkin häntä? Kiinnostanko minä häntä enään seksuaalisessa mielessä? Mitä voin tehdä jotta saisin asian korjattua? Tyttöystävälläni on runsaasti kouluhommia, koska kouluvuosi on päätöksessä ja yhteishaku alkaa, ja ymmärrän että aina ei jaksa. Olemme suunnitelleet tulevaisuuttamme yhdessä ja läheisyyttä on ja kaikkea muuta tarvittavaa, mutta tämä seksin tilanne kahden viikon ajalta häiritsee minua todella paljon. Mitä voin tehdä asialle!? APUA!!!

Asiantuntija vastaa
29.03.2021 klo 12:13 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi suhdettasi ja viimeistä kahta viikkoa, jolloin suhteen tilanne seksin suhteen on ollut erilainen. Kerrot sinussa heränneistä tunteista muutoksen myötä. Heti alkuun suosittelen, että tulet seksuaalineuvontachattiin juttelemaan tilanteestasi, sillä chat mahdollistaa asian tarkastelun eri tavalla kuin tämä vastaus. Vastaan kuitenkin parhaani mukaan niihin kysymyksiin, jotka sinua pohdituttavat.
Aloitan vastaukseni seksin määrästä suhteessa. On tosi tavallista, että suhteen alussa seksiä on paljon ja ajan kanssa tilanne seksin suhteen tasaantuu ja seksin määrä voi vähentyä. On myös tavallista, että syystä tai toisesta halut ovat eri paria. Mitä pidempään suhde jatkuu, sitä enemmän suhteessa tulee vastaan vaiheita, jolloin huomaatte, että halut seksin suhteen ovat erilaiset. Seksiä ei kannata tehdä, jos siihen ei ole haluja eikä se silloin ole niin kivaakaan edes sille osapuolelle, jolla seksihaluja on.
Kerrot viesteissäsi turhautumisen tunteistasi tilanteeseen. Tunteita saa tulla, ne kannattaa tunnistaa, ja opetella antamaan niiden myös mennä niin, etteivät ne vaikuta tapaan käsitellä asiaa suhteessa. On tärkeää työstää noita tunteita itsessä ja pyrkiä antamaan kumppanille tilaa omien fiilistensä kanssa. On hyvä, että olet rohkeasti ottanut asian puheeksi, mutta kannattaa myös pyrkiä luottamaan siihne, mitä toinen sanoo. Esität huolesi siitä, että mitä jos kumppanisi fiilikset liittyvät juuri sinuun, mutta tämä huoli lienee aika yleinen ja usein tarpeeton. Ihmisten seksihaluissa on vaihtelua eikä tällä ole usein mitään tekemistä kumppanin kanssa.
Seksihalujen puute voi selittyä monella asialla, joita ihminen ei välttämättä itsekään osaa nimetä. Otat kuitenkin puheeksi myös kivun pimpissä. Kipu pimpissä on itseasiassa aika yleinen ja tavallinen asia, jolloin ei pidäkään harjoittaa sellaista seksiä, mikä sattuu. Kipu voi viedä kaiken nautinnon seksistä pois, usein varsinkin silloin, jos emätinyhdyntä on tavoitteena. Kivulle on erilaisia syitä, joista esimerkiksi hiivatulehdus voi olla selittävä syy. Hiivatulehduksessa limakalvot on syytä jättää rauhaan, kunnes tulehdus on hoidettu. Kivulle kuitenkin voi olla muitakin syitä, ja niitä kannattaa lähteä selvittelemään gynekologin vastaanotolla. Itse kivusta voi myös jutella seksuaalineuvojan kanssa esimerkiksi meidän seksuaalineuvontachatissa. Jokaisella kuitenkin ottaa oman aikansa ennen kuin hakeutuu avun piiriin kivun pitkittyessä.
Rohkaisen sinua tutkimaan omia fiiliksiäsi, ja purkamaan huonot fiilikset sellaiseen toimintaan, joka auttaa sinua käsittelemään hankalia tunteita. Jollakulla esimerkiksi urheilusta on apua. Kannattaa pohtia, miten voisit tukea tyttöystävääsi tässä tilanteessa. Positiivinen tunnelma suhteessa kytkeytyy myös hyviin fiiliksiin seksin suhteen, mutta negatiivinen tunnelma syö seksihaluja entisestään.  Kannattaa myös muistaa, että seksuaalisten tarpeiden tyydyttämisestä olet ensisijaisesti vastuussa itse myös suhteessa eli jos seksi kumppanin kanssa ei ole mahdollista, niin kannattaa kääntyä asiassa oman käden puoleen eli itsetyydytykseen.
Olet myös lämpimästi tervetullut chattiimme juttelemaan. Ihmissuhdekysymyksistä on helpompaa jutella chatissa. 🙂