Siirry sisältöön
Mitä tehdä, jos pelkää, että emätinyhdyntä sattuu?
ID 240716
Moikka! Olen 18-vuotias tyttö, parisuhteessa ja neitsyt. Minua pelottaa seksiin liittyen se, että se sattuu. Olen huomannut että emättimeni on erittäin tiukka (jopa tamponin käyttö sattuu aivan liikaa vaikka yritän kuinka rentoutua tms). Poikaystäväni mietti liukkarin käyttöä ja sitä että lämmitellään kunnolla, mutta minua ahdistaa ettei se riitä… Mikä tähän voisi auttaa? Olisiko minun hyvä käydä gynekologilla? Olen myös miettinyt, että estääkö mielialalääkkeet esimerkiksi e-pillereiden käytön? Toisaalta minulla on tosi runsaat ja kivuliaat menkat, niin e-pillerit voisivat senkin osalta olla erittäin tervetulleet. Kiitos etukäteen vastauksesta!

Asiantuntija vastaa
14.01.2021 klo 10:55 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että sinua pelottaa emätinyhdynnän olevan kivuliasta. Kerrot myös tamponin käyttöön liittyvistä kokemuksistasi.
Ihan alkuun on tärkeää, että emätinyhdynnän suhteen etenette sitä tahtia kuin sinulle sopii. Emätinyhdyntään ei ole kiire ja seksitapoja on monia muitakin. Seksin on tarkoitus tuottaa nautintoa molemmille osapuolille. Jos jokin asia kovasti pelottaa seksissä, voi se kertoa siitä, ettei ihan vielä ole esimerkiksi kyseiseen seksitapaan valmis. Pelko ja jännitys vaikuttavat myös lantion lihaksiston jännittyneisyyteen, mikä voi tehdä yrityksestä kivuliaampaa kuin mitä se ilman jännitystä olisi. Tässä tilanteessa onkin syytä ottaa aikalisä sekä pohtia ja tutkia, mikä muu seksissä voisi tuntua hyvältä.
Kerrot viestissäsi myös kivusta liittyen tamponin käyttöön sekä emättimen suuaukon tiukkuudesta. Jos sinusta tuntuu hyvältä ajatukselta, voit tutustua emättimen suuaukkoon sormin. Voit tehdä tätä harjoitusta jonkin aikaa vaikka päivittäin. Voit kokeilla painella emättimenaukon suuta, ja testata, että miten se antaa myöten, jos työnnät sormea emättimeen. Jos kaikki tuntuu ookoolta, niin voit hellävaraisesti venyttää sormin emättimenaukkoa. Harjoituksen ei tule tuottaa sietämätöntä kipua. Käytä apunasi vesipohjaista liukuvoidetta tai esimerkiksi kylmäpuristettua kookosöljyä, jos vesipohjainen liukuvoide ei toimi sinulle. Kookosöljyn vaikutuksia emättimen bakteerikantaan ei tunneta kauhean hyvin, mutta moni vulvan ja emättimen alueen kivuista kärsivä on saanut apua kookosöljyn avulla hieromisesta ja kipupisteiden hellävaraisesta painelusta. Jos valitset kookosöljyn käyttöösi, ja sinulla tulee siitä jotakin vaivaa kuten hiivatulehdus, niin kannattaa lopettaa kookosöljyn käyttö.
Itsetutkiskelun lisäksi suosittelen, että varaat ajan gynekologille. Silloin jos kuukautiset ovat kovin kivuliaat, niin gynekologi osaa parhaiten auttaa sinua asiassa. Gynekologin vastaanotolla on myös turvallista puhua emättimen alueen kivuista. Lääkäri tutkii ainoastaan kivun sallimissa rajoissa eli mitään sellaista tutkimusta ei tehdä, mikä tuntuu sinusta ikävälle. Lääkäri vastaa myös lääkkeiden yhteensopivuudesta.
Olet myös lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan asiasta lisää. Seksiin liittyvien pelkojen ja kipujen kanssa ei kannata jäädä yksin, ja chatissa meillä on mahdollisuus pureutua tilanteeseesi paremmin.