Siirry sisältöön
Mitä tehdä, jos menkat eivät ala jälkiehkäisyn jälkeen?
ID 289662
Mitä teen kun jälkiehkäisyn jälkeen ei ole yli kuukauteen tullut menkkoja ja olen tehnyt kaksi negatiivista raskaustestiä? Voiko ne vielä tulla vai pitääkö tehdä testi uudestaan

Asiantuntija vastaa
30.01.2023 klo 12:21 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi menkkojen viivästymistä jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen. Jälkiehkäisy voi viivästyttää seuraavien kuukautisten alkamista, mutta pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna sen ei pitäisi aiheuttaa pysyviä heittoja kuukautiskiertoon. Kerrot tehneesi kaksi raskaustestiä, mikä on hyvä tapa varmistaa, että jälkiehkäisy on onnistunut. Raskaustestin voi tehdä kolme viikkoa riskitilanteesta (tavallisesti suojaamattomasta emätinyhdynnästä) tai silloin, kun kuukautiset jäävät pois. Kolme viikkoa on kuitenkin luotettava väli negatiivisen tuloksen varmistamiseksi. Positiivinen tulos saattaa kuitenkin näkyä testissä jo ennen tätä. Mikäli kuukautisia ei kuulu, voi testin toistaa viikon kuluttua edeltävästä testistä. Joskus testi tehdään liian varhain, ja tästä syystä testi on hyvä tehdä uudelleen. Täältä näet, miten raskaustesti tehdään.
Kuukautisten viivästymisestä päivillä, viikolla tai parilla ei tarvitse huolestua. Terveyskirjaston sivuilla sanotaan, että tavallisesti lääkärin vastaanotolle on tärkeää hakeutua silloin, jos ennen säännölliset kuukautiset jäävät pois yli kolmeksi kuukaudeksi ja raskaustestin tulos on negatiivinen. Jälkiehkäisyn kohdalla kuitenkin suositellaan, että nuoret ottaisivat joka tapauksessa yhteyttä terveydenhuoltoon jälkitarkastusta ja ehkäisyneuvontaa varten. Suosittelen siis, että käyt joko kouluterveydenhoitajan juttusilla asiasta tai soitat kuntasi terveydenhuollon neuvontaan kertoaksesi tilanteestasi. Voit myös ottaa selvää, palveleeko kunnassasi ehkäisyneuvola, johon voisit soittaa neuvoa kysyäksesi. Mikäli toivot ettei jälkiehkäisystä kerrota vanhemmille tai huoltajille, voit pyytää terveydenhuollon työntekijää pitämään keskustelun teidän välisenä. Terveydenhuollossa osataan kertoa sinulle, milloin on syytä käydä lääkärin juttusilla.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!