Siirry sisältöön
Mitä on verinen vuoto pari päivää yhdynnän jälkeen?
ID 306334
Hei, olen 18 täyttävä tyttö ja olen nyt pari kertaa poikaystäväni kanssa harrastanut seksiä kuukautisten jälkeen. Vuoto on alkanut pari päivää jälkeen uudestaan ja jatkunut pitkään “uutena verenä” eli kirkkaan punaisena, sekä siinä on ollut veri paakkuja mitä menkkojen aikaan yleensä on. En toisaalta usko sen olevan menkkaverta, sillä kiertoni on hyvin lyhyt minipillereiden takia, kestää noin 2 päivää. Pitäisikö olla huolissaan? Verta ei kumminkaan yleensä ilmene seksin aikana, vasta jälkeenpäin.

Asiantuntija vastaa
04.04.2024 klo 08:37 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi verenvuodosta, jota ilmennyt pari päivää yhdynnän jälkeen. Kerrot, että tämä on liittynyt yhdyntään kuukautisten jälkeen.
Lähtökohtaisesti tässä tilanteessa kannattaa olla yhteydessä terveydenhuoltoon. Syytä paniikkiin tai suureen huoleen ei ole, mutta syy on hyvä selvittää, niin tiedät miten toimia asian kanssa tai onko edes tarvetta toimia millään erityisellä tavalla. Mikäli sinulle on mahdollista, niin voit myös hakeutua suoraan yksityiselle terveysasemalle gynekologin vastaanotolle. Voit kuitenkin näin alkuun soittaa oman hyvinvointialueesi terveydenhuollon neuvontaan asiassasi tai kysyä neuvoa paikallisesta ehkäisyneuvolasta. Neuvonta ja terveydenhuolto julkisella puolella on alaikäiselle ilmaista. Mikäli et halua, että vanhempasi/huoltajasi tietävät yhteydenotosta terveydenhuoltoon, voit kertoa siitä sinua palvelevalle työntekijälle. Lähtökohtaisesti sinulla on oikeus yksityisyyteen.
Vuoto itsessään voi selittyä esimerkiksi sillä, että kuukautisvuoto on tavallaan vaikuttanut hiipuneen, mutta kohtuun on vielä jäänyt tyhjennettävää tavaraa, jonka kohtu sitten supistaa ulos. Toisaalta minipillerit voivat aiheuttaa välivuotoa. Vuotoihin on kuitenkin olemassa myös muita selittäviä tekijöitä, joista esimerkiksi seksitaudin mahdollisuus on hyvä sulkea pois. Suosittelemme siis, että soitat terveydenhuollon neuvontaan, ja kerrot tilanteestasi niin he osaavat ohjata sinut tarvittaessa testeihin. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi! Mikäli herää vielä kysyttävää, voit tulla juttelemaan seksuaalineuvontachattiin, jonka löydät täältä.
Löydät lisää tietoa seksitautien tarttumisesta ja testauksesta täältä.